Geen nature zonder nurture

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Geen nature zonder nurture

Kan iemand mij vertellen hoe nurture, nature wordt?

Immers alles is geevalueerd vanuit een 1-cellig organisme. Slechts 2 dingen zie ik als puur nature: overleven en voortplanten. De rest van wat algemeen als nature beschouwd wordt is ooit vanuit de omgeving herkent als goed voor 1 of beiden van die 2 en genetisch als "nature" opgeslagen en wordt aan volgende generaties door gegeven. De mens evolueert nog steeds. Als dit klopt betekent dit dat aangeleerde zaken genetisch door gegeven kunnen worden. Dus dat een ouder persoon toch ietwat ander genetisch materiaal door geeft, dan die zelfde persoon zeg 40 jaar eerder gedaan zou hebben. ( ik ben dus niet hetzelfde als mijn 20 jaar oudere zus ) Maar het betekent dan ook dat veel dingen die een mens van nature heeft een tricker vanuit de omgeving nodig heeft om aangeboren gedrag te kunnen gaan vertonen.

Dus nurture slijt paden in het brein (legt verbanden), die als nature gezien worden.

Dat zou ook betekenen dat vaardigheden die een oermens zich slechts heel moeizaam eigen heeft weten te maken, maar inmiddels "vergeten" ( wij zijn ons hier niet meer van bewust, maar het ingesleten paadje is er nog een beetje) wij tegenwoordig dus veel sneller weer moeten kunnen "leren". Maar andersom zou een oermens nooit tot dezelfde prestaties kunnen komen dan een moderne mens.

Is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar deze redenatie en zo ja, waar kan ik dat vinden?

Zo nee: waarom niet?

Carl

Reageer