[chemie] argentometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[chemie] argentometrie

Heey,

Ik zit in vwo 5 en wij moetsten een prakctishe opdracht doen over Argentometrie

en we moeten daar nu een verslag over maken. Maar we komen er niet helemaal uit.

De opdracht was:

- Pipetteer 25 mL natriumchloride-oplossing in een erlenmeyer (250 mL), voeg ongeveer 5 mL van een

K2CrO4-oplossing (0.10 M) toe en vul aan tot ongeveer 50 mL met gedestilleerd water.

- Titreer met de bekende zilvernitraatoplossing (0.500 M) tot de heldergele kleur juist overgaat in vuilgeel.

Voeg tijdens de titratie zo min mogelijk water toe

-voer de bepaling minstens tweemaal uit

Dit hebben wij 2 keer gedaan en we kwamen op een gemiddelde van 28,25 mL AgNO3-oplissing (zilvernitraat-oplossing) wat je moet toevoegen tot de oplossing vuilgeel wordt.

De opdrachten die we hierbij kregen waren:

1. Zoek de oplosbaarheidsproducten van AgCl en Ag2CrO4

2. leg uit (met behulp van 1.) welke stof eerder zal neerslaan

3. Waarom mag je niet teveel water toevoegen?

4. Bereken de concentratie van de chloride-oplossing. Hoeveel gram/L was er opgelost.

We hebben vraag 1 natuurlijk gevonden en het antwoord was: AgCl=1,8 * 10^-10 en Ag2CrO4=1,1*10^12

Vraag 2 weten we niet helemaal zeker maar we denken Ag2CrO4 omdat het getal kleiner is en het dus waarschijnlijk slechter zal oplossen. Maar we snappen het nog niet helemaal en in ons boek kan je er niet echt veel over vinden.

Vraag 3 en vraag 4 weten we niet.

Ik zou ontzettend blij zijn als iemand antwoorden weet op deze vragen want we komen er echt niet uit.

Berichten: 37

Re: [chemie] argentometrie

vraag 2: klopt in principe, maar waarom is het oplosbaarheidsproduct dan kleiner? anders gezegd: kennen jullie de formule voor het oplosbaarheidsproduct (de Ks)?

vraag 3: je moet doortitreren tot er een neerslag zichtbaar wordt. wat denk je dat er gebeurt als je meer water toevoegd? lost er dan meer van de stof op? wat is hiervan de invloed op de nauwkeurigheid van de titratie?

vraag 4: schrijf eerst eens alle reactievergelijkingen uit en bereken van zoveel mogelijk stoffen hoeveel mol er aanwezig is?

Berichten: 3

Re: [chemie] argentometrie

Bedankt! we zijn er denk ik wel uitgekomen

Dit is wat we hebben:

-Zoek de oplosbaarheidsproducten van AgCl en Ag2Cro4 op

AgCl = 1,8 x 10-10 M

Ag2Cro4 = 1,1 x 10-12 M

-Leg met behulp van a. Welke stof eerder zal neerslaan

De AgCl zal eerder neerslaan omdat je de neerslag niet kan zien en die van Ag2Cro4 wel (het mengels wordt vuilgeel). Het getal is ook groter en daardoor slechter oplosbaar.

-Waarom mag je niet teveel water toevoegen

Door meer water toe te voegen verdun je het mengsel, hierdoor zal de neerslag van Ag2CrO3 iets later plaatsvinden waardoor de meting minder nauwkeurig zal zijn.

-Bereken de concentratie van de chloride-oplossing. Hoveel gramxL-1 was er opgelost?

De eerste reactie neerslagreactie die plaatsvindt is Ag++Cl- -> AgCl(s) . Deze reactie verloopt al vanaf het moment dat je AgNO3 aan het mengel toevoegt. De reactie is niet zichtbaar. De 2e reactie verloopt wanneer alle Cl gereageert heeft met Ag (na 28,25 mL). Er wordt dus nu te veel AgNO34 toegevoegd en volgt deze reactie:

2Ag+ +CrO32- -> Ag2Cro4 . Deze is wel zichtbaar en daardoor veranderd het mengsel in vuilgeel. 28,25 mL AgNO3 (0,05 M) -> 0,05 (mmol/mL * 28,25 (mL) = 1,4125 mmol

AgNO3 -> 1,4125 mmol Ag+ en dus 1,4125 mmol Cl/25 mL H2O. Dit geeft 0,0565 mmol/ml. Binas tabel 99 geeft 1 mol Cl- = 25,45 g. Dus 0,0565 mol/L * 35,45 g/mol = 2,002925 g/L

p.s alle toetsencombinaties doen het niet in dit forum dus ik hoop dat het te begrijpen is.

Als iemand het zou kunnen nakijken zou ik erg op prijs stellen.

Alvast bedankt. p.p.s: Spellings fouten zijn ook welkom :D

Berichten: 3

Re: [chemie] argentometrie

We moeten eigenlijk ook nog een hypothese bij deze proef bedenken en ook een conlcusie

maar hier weten we echt niks vooral bij de hypothese niet omdat er niks valt te voorspellen.

Als iemand iets weet ben ik je heel dankbaar.

Reageer