Morfine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 377

Morfine

Is het mogelijk dat morfine levensechte hallucinaties zouden kunnen opwekken?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Morfine

Als je in google "morfine and hallucination" typt, dan kom je wel wat artikels tegen die (helaas tegen betaling) beweren dat er een zekere link bestaat. Wat ik niet weet is of men hallucineert tijdens het gebruik van morfine, of bij het afbreken van de therapie. Ik denk dat anusthesist daar wel een antwoord zal op weten.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Morfine

Dank voor je verwijzing :D maar mij ontbreekt de interesse om specifiek medische artikelen te lezen over de mogelijke oorzaken/gevolgen van medicijnen. Ik zal daarom uitleggen wat mijn doel is met de vraag: omdat er veel gevallen bekent zijn (bij mij althans) over verhalen dat mensen die stervende waren een overleden dierbare gezien hebben of Jezus/Boedha. In ieder geval, wil ik deze verschijningen niet per definitie afdoen als hallucinaties, maar ik wil wel graag weten of deze mensen eventueel door het verkrijgen van morfine deze verschijningen hebben kunnen zien. Of dat deze verschijningen in natuurlijke bewustzijn ontstaan zijn. Ik zou dit slechts medisch willen bekijken, zonder parapsychologische verklaringen ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Morfine

Bedoel je dan mensen die een bijna dood ervaring hebben gehad?

Daar bestaan heel wat interessante artikels over, zoals bijvoorbeeld:

http://www.medicalnewstoday.com/articles/41428.php

Als het inderdaad met een droom vergelijkbaar is, dan zou het inderdaad kunnen dat farmaca daar een effect op heeft. Wees in ieder geval voorzichtig wanneer je er meer over wil weten: Het valt mij al op dat er veel onbetrouwbare websites over zijn. Als zoekwoord op google kun je "medical explanation of NDE" intikken.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Morfine

Ja en nee. Ik doel niet op onderzoeken van Pim van Lommel etc. Die me overigens erg interessant lijken maar heb daar (nog) niets concreet van gelezen. Ik luister veel hoorcolleges zo ook luisterde ik een keer naar een audioboek van een pastor die vertelde over stervensbegeleiding. Dat klinkt nogal treurig, maar hij zei niet voor niets als dank bij zijn afscheid als ziekenhuispastor: ''Ik heb niets gegeven, alleen maar gekregen''. In ieder geval raakte ik gefascineerd door zijn verhaal. Hij verteld ook dat hij de wijsheid niet in pacht heeft, dat trok me wel aan als scepticus. Ook over leven na de dood kon ik mij geenzins een voorstelling maken, dat was iets voor christenen en geen optie voor mij als scepticus. Maar hij zegt ook dit: als je zelf stervende hebt zien praten over ''de hemel'' en over hoe mooi het wel niet is, kom je daar je leven niet meer vanaf. Omdat daar mensen met diepe overtuiging hun mooiste ervaringen willen delen. Hij verteld daarmee dus waarom hij deze niet als hallucinaties kan afdoen. En dat kan ik me weer zo goed voorstellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Morfine

Is het mogelijk dat morfine levensechte hallucinaties zouden kunnen opwekken?


Ja, dat is heel goed mogelijk. Het farmacotherapeutisch kompas meldt hallucinaties dan ook

als bijwerking.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Morfine

Oke dank voor je verwijzing. Vanaf wanneer wordt er overigens expliciet van hallucinatie gesproken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Morfine

Een hallucinatie is per definitie elke perceptie die er in werkelijkheid NIET is én toch wordt ervaren als de werkelijkheid.

De hoedanigheid van de hallucinatie is dan niet relevant.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 302

Re: Morfine

Ik zal daarom uitleggen wat mijn doel is met de vraag: omdat er veel gevallen bekent zijn (bij mij althans) over verhalen dat mensen die stervende waren een overleden dierbare gezien hebben of Jezus/Boedha. In ieder geval, wil ik deze verschijningen niet per definitie afdoen als hallucinaties, maar ik wil wel graag weten of deze mensen eventueel door het verkrijgen van morfine deze verschijningen hebben kunnen zien. Of dat deze verschijningen in natuurlijke bewustzijn ontstaan zijn. Ik zou dit slechts medisch willen bekijken, zonder parapsychologische verklaringen ofzo.


Deze verschijningen kunnen ontstaan door morfine, echter lang niet alle stervenden die een overleden dierbare hebben gezien zijn onder invloed van een farmacon of farmaca. Verschillende bronnen opperen dat zuurstofgebrek in de hersenen hallucinaties zouden kunnen veroorzaken, hetgeen een acceptabele verklaring is. Een overleden dierbare halen mensen ook vaak voor de geest die niet aan het doodgaan zijn en daar worden verder geen conclusies aan verbonden.

Sorry voor de wellicht misplaatste humor in mijn verwijderde post. Dat die geen bijdrage had geleverd zal niet de reden geweest zijn want dan zouden er tien-tallen reacties, al dan niet voorzien van humor, worden verwijderd bij andere onderwerpen. Soms wordt er dan gemeld: off topic.

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Morfine

ik wou dat ik levensecht kon hallucineren :D want als het net zo echt lijkt als de werkelijkheid waarin ik nu verkeer, dan zal ik op dat moment in ieder geval nooit kunnen twijfelen aan de echtheid van de hallucinatie:P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Morfine

Hallucinaties zijn per definitie levensecht, omdat iemand een hallucinatie niet kan onderscheiden van de werkelijkheid.

De inhoud doet daar niets aan af; het blijft écht voor de de persoon die hallucineert. Levensechte hallucinaties kun je derhalve beschouwen als een pleonasme. Als je -wat jij schrijft- twijfelt aan de hallucinatie, spreek je van een

pseudohallucinatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer