Welke soort van binding is BF3

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 45

Welke soort van binding is BF3

Hallo,

is BF3 een ionbinding of covalente binding?

Ik heb een algemeen regeltje gezien dat zegt dat als het verschil in EN waarde groter of gelijk aan 1.7 is dat het een ionbinding is.

Maar is BF3 een ionbinding? Ik las ergens dat men voor de geometrie van BF3 men de VSEPR theorie gebruikt. Deze theorie is toch enkel geldig voor covalente bindingen? is dus BF3 een covalente binding?

groeten

Berichten: 817

Re: Welke soort van binding is BF3

Aangezien BF3 resonantievormen lijkt te hebben, zal het geen ionaire binding zijn.

Ik denk dus dat het indredaad over een covalente binding gaat.

Zie ook: Wikipedia (engels) - structure and bonding
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Welke soort van binding is BF3

maxke schreef:Hallo,

is BF3 een ionbinding of covalente binding?

Ik heb een algemeen regeltje gezien dat zegt dat als het verschil in EN waarde groter of gelijk aan 1.7 is dat het een ionbinding is.
Op algemene regeltjes zijn altijd uitzonderingen. In dit geval hebben we het over een halfmetaal en een niet-metaal met een enorm hoge electronegativiteit. Garantie voor problemen :-)

Die getallen vormen slechts een richtlijn, en de overgang is sowieso niet scherp. Je zou kunnen stellen dat deze binding deels een ionisch, deels een covalent karakter heeft.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 45

Re: Welke soort van binding is BF3

Ok,

en wat dan gezegd zijnde van BeF2 ?

Is dit ook zo'n speciaal geval of is dit wel een ionbinding?

Berichten: 8.614

Re: Welke soort van binding is BF3

BeF2 heeft inderdaad ionbindingen. Het verschil in elektronnegativiteit tussen Be (1,5) en F (4) is 2,5, wat dus ruimschoots groter is dan 1,7. BeF2 ligt dus niet in het grensgebied.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 45

Re: Welke soort van binding is BF3

BeF2 heeft inderdaad ionbindingen. Het verschil in elektronnegativiteit tussen Be (1,5) en F (4) is 2,5, wat dus ruimschoots groter is dan 1,7. BeF2 ligt dus niet in het grensgebied.
Dan vraag ik me af waarom BeF2 gebruikt wordt als voorbeeld om de VSEPR theorie uit te leggen.

Ik dacht dat de VSEPR theorie enkel gebruikt werd voor covalente bindingen , waarom dus BeF2 als voorbeeld gebruiken indien het een ionbinding is?

Of wordt de VSEPR theorie ook voor ionbindingen gebruikt?

Berichten: 8.614

Re: Welke soort van binding is BF3

De VSEPR-theorie heeft inderdaad betrekking op covalente bindingen. In welke context werd BeF2 hier gebruikt?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 817

Re: Welke soort van binding is BF3

Volgens mij zit het hem hier in de vorm

Als je kijkt naar water zie je het volgende:

Afbeelding

Door de 'niet lineaire' vorm zal water een polair karakter krijgen.

Maar de 'vorm van de binding' bij BeF2 is lineair, en dus van de vorm

F - Be - F

Door dit lineaire karakter zullen de elektronen in een bindingspaar door beide fluors worden aangetrokken, en daardoor zal de binding niet volledig geioniseerd worden.

Het is een beetje als in de fysica, wanneer 2 sterke mannen elk in tegengestelde richting aan 2 gewichten trekken.

Hoewel ze elk de kracht hebben om dat gewicht van plaats te veranderen, hebben ze niet de kracht om het weg te trekken van hun tegenpartner.

Elke fluor kan dus de elektronen van Be wegtrekken, maar niet van Be én de andere F

Dit is hoe ik het zou zien, maar mss kan marko best even bevestigen. Voor zover ik weet is dit meer zijn vakgebied.

Maar ik denk (lees: toch vrij zeker) dat het zo ineen zit.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 45

Re: Welke soort van binding is BF3

De VSEPR-theorie heeft inderdaad betrekking op covalente bindingen. In welke context werd BeF2 hier gebruikt?
Het werd gewoon gebruikt als voorbeeld om aan te geven wat de hoek tussen de F en de Be elementen was (bij het bestuderen van de VSEPR theorie ivm de hoeken tussen elementen).

Er stond dan bij dat het sferisch getal 2 was en dat de hoek dan 180° was....

Ik denk dat het gewoon een fout in het boek was en dat er bv BeCl2 moest staan ofzo.

Berichten: 817

Re: Welke soort van binding is BF3

Tussen BeF2 en BeCl2 gaat weinig verschil zitten, aangezien het beiden hallogenen zijn.

Die 180° is dus die lineaire vorm (een open hoek van 180°) tussen de bindingsparen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 45

Re: Welke soort van binding is BF3

ToonB schreef:Tussen BeF2 en BeCl2 gaat weinig verschil zitten, aangezien het beiden hallogenen zijn.

Die 180° is dus die lineaire vorm (een open hoek van 180°) tussen de bindingsparen.
ik ben daar toch niet mee akkoord daar het BeCl2 een covalente binding is en het BeF2 een ionbinding... Daar het om de vsepr theorie gaat zou BeF2 niet als voorbeeld gegeven mogen worden...

Berichten: 817

Re: Welke soort van binding is BF3

Maar volgens mij zijn de bindingen in BeF2 gewoon niet geioniseerd, zoals ik uitlegde.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Welke soort van binding is BF3

BeF2 is een beetje een raar geval. Hoewel de electronegativiteit tussen beide elementen sterk verschilt wordt het toch niet als een ionische stof gezien. Wikipediawijdt er een paar woorden aan, maar geeft geen reden. Ik vermoed dat het te maken heeft met complexvorming, en dat er BeF42- ontstaat.

Hoe dan ook is het niet het meest geschikte voorbeeld om VSEPR uit te leggen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 45

Re: Welke soort van binding is BF3

Marko schreef:BeF2 is een beetje een raar geval. Hoewel de electronegativiteit tussen beide elementen sterk verschilt wordt het toch niet als een ionische stof gezien. Wikipediawijdt er een paar woorden aan, maar geeft geen reden. Ik vermoed dat het te maken heeft met complexvorming, en dat er BeF42- ontstaat.

Hoe dan ook is het niet het meest geschikte voorbeeld om VSEPR uit te leggen.
ah ok,

BeF2 is dus wederom een speciaal geval...

Toch lastig om de theorie proberen te begrijpen als men steeds speciale gevallen neemt.

Reageer