Herschilderen van een plafond

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 190

Herschilderen van een plafond

Hallo iedereen,

een praktisch probleempje: ik wil graag m'n eiken plafond schilderen.

Nu ben ik al naar een verfwinkel geweest om daar info te vragen of dit wel rechtstreeks mogelijk is. Nu heb ik op advies een busje terpentijn gekocht om de boenwaslaag te verwijderen van mijn eiken plafond.

Aangezien het een natuurkleurig plafond is en ik het wil schilderen in lichtgrijs/gebroken wit, had ik het idee om misschien ook bleekmiddel te gebruiken.

Via google kwam ik dan iets te horen over oxaalzuur als bleekmiddel.

De werkwijze zou dus als volgt gaan:

1) met terpentijn alle boenwas verwijderen

2) schuren

3) met oxaalzuur 30% alles bleken

4) schuren

5) verven

Kan iemand me zeggen of dit een effectieve en vooral veilige methode is voor mijn probleem?

Ik heb trouwens al gehoord dat de slaagkans vrij klein is na behandeling met terpentijn dus is mijn vraag misschien concreter: verhoogt de slaagkans als ik NA de terpentijnbehandeling ook een oxaalzuurbehandeling overweeg?

Alvast bedankt!

Berichten: 817

Re: Herschilderen van een plafond

Ik stel voor om een vakman hierover aan te spreken.

Het behandelen en bewerken van houten plafonds zijn bij een erkend vakman in betere handen. Het zou immers zonde zijn om je plafond te ruïneren door een foutief advies langs onze kant.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 12.262

Re: Herschilderen van een plafond

Sowieso.. 30% oxaalzuur (ik neem aan in water, voor zover dat oplost)... weet waar je aan begint, en erg lekker goedje is het namelijk niet!

Overigens denk ik niet dat het heel erg veel zin heeft, zolang je maar goed dekkende verf gebruikt. Voornaamste probleem is het hechten van de verf aan de nu vettige ondergrond, maar door verwijderen van waslagen en schuren zou dat toch goeddeels goed moeten komen.

Maar als je bang bent dat er iets misgaat, zou ik zeker een vakman overwegen. Uit mn studententijd weet ik dat zelfs witte latex hecht op meer oppervlakten dat je ooit zou vermoeden, maar hoe zoiets er over een paar jaar bij ligt... ik zou het niet wagen :D
Victory through technology

Berichten: 190

Re: Herschilderen van een plafond

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal het allemaal nog eens bekijken en inderdaad een vakman aanspreken.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Herschilderen van een plafond

Je verwijdert alleen de boenwas aan de oppervlakte, en niet de boenwas die in het hout is getrokken. Als je het hout gaat schilderen, en de boenwas trekt van binnen naar de buitenkant van de houten balken, denk ik niet dat je verflaag het lang zal gaan volhouden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer