Onderzoeksvragen verdelen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 175

Onderzoeksvragen verdelen

Ik ben voor mezelf en enkele medestudenten een kleine handleiding aan het maken voor het doen van onderzoek.

Bij het volgende punt heb ik even wat hulp nodig aangezien ik zelf ook nog niet heel bedreven ben in de statistiek.

Het is namelijk duidelijk dat de gestelde onderzoeksvraag het soort analyse van de resultaten bepaald. Op deze manier zijn er meerdere categorieen hoofdvragen te maken.
  • Samenhang tussen 2 variabelen (met eventueel de sterkte van de samenhang).
  • Samenhang tussen 3 of meer variabelen (met eventueel de sterkte en manier waarop het samenhangt).
  • Zijn er significante verschillen tussen groepen op variabel x.
Mijn vraag is of er meerdere categorieen zijn en of er een bron is die vermelding maakt van deze verdeling.

Verder weet ik niet of het afhangt van het soort wetenschap dat bedreven wordt, maar ik heb het nu nodig voor de sociale wetenschappen (psychologie, sociologie, pedagogiek).

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Onderzoeksvragen verdelen

Inmiddels verder blijven zoeken, maar met wat andere zoekcriteria. Nu ben ik op deze site uitgekomen:

http://bama.ua.edu/~jleeper/627/choosestat.html

Op zich zou dit een goede bron zijn denk ik. Echter zie ik de overeenkomsten tussen wat ik zoek en wat daar staat nog niet helemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Onderzoeksvragen verdelen

Hmm beetje dooie boel.

Is de vraag niet duidelijk??? Of heb ik andere vaagheden in mijn lapje tekst gezet?

Of is het gewoon niet boeiend, kan natuurlijk ook :D

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Onderzoeksvragen verdelen

Inmiddels ben ik al wat verder gekomen. Echter krijg ik geen goed beeld welke statistische tests gebruikt kunnen worden wanneer er meerdere variabelen op 1 steekproef van toepassing zijn. Alle tests zoals ANOVA en t-toetsen die ik in mijn boek tegenkom worden daar enkel uitgelegd in het licht van meerdere steekproeven.

Iemand een idee?

Berichten: 339

Re: Onderzoeksvragen verdelen

Je geeft wat weinig details in je vraag.

Je hebt een sample. Maar welke vraag wil je beantwoorden?

Er zijn best veel vragen waarvoor een sample in 2 wordt gedeeld: zijn de mensen met aandoening y verschillend van de mensen zonder die aandoening. (Dit opdelen kan vaak ook achteraf)

Maar een t-toets kan ook gebruikt worden om 1 sample met een drempelwaarde te vergelijken (onder de aanname dat het een homogeen sample is). Hiermee kun je een vraag beantwoorden als: wijken deze waardes in dit sample af van waarde x.

Dus wat wil je precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Onderzoeksvragen verdelen

Zoals in de eerste post staat ben ik mijn statistiek boeken aan het nalopen om zodoende een soort praktisch stap voor stap plan te maken waarbij ik aangeef in welke situaties je welke statistische toets gebruikt.

In de eerste stap kies je de hoofdvraag. Door je hoofdvraag zit je al in een bepaalde hoek. Zo gaf ik in mijn vorige post aan dat er 3 typen hoofdvraag bestaan, maar inmiddels heb ik een vierde gevonden.
  • Onderzoek naar de waarden op 1 variabele.
  • Samenhang tussen 2 variabelen (met eventueel de sterkte van de samenhang).
  • Samenhang tussen 3 of meer variabelen (1 steekproef, dus 1 groep) (met eventueel de sterkte en manier waarop het samenhangt).
  • Zijn er significante verschillen tussen groepen op variabel x. (2 of meer groepen)
Daarna ga ik in de 4e stap verder door te melden dat wanneer je onderzoeksvraag in de eerste categorie valt en aan eis van parametrisch voldoet je test x krijgt, is de test niet parametrisch, dan heb je test y nodig. Zo doe ik dat voor elk van de bovenstaande vier categorieen.

Enkel bij de 3e categorie kom ik er maar niet uit. Alle tests die ik vind voor multivariate statistiek worden uitgelegd voor de 4e categorie.

De enige aanwijzing die ik heb voor de 3e categorie is dat ik Wilk's lambda kan gebruiken. Echter heb ik daar geen bron voor en wordt er ook niet uitgelegd aan welke condities er verder voldaan moet worden om die test te kunnen gebruiken.

Kortweg komt het erop neer dat ik per soort bovengenoemde onderzoeksvraag verder na ga aan welke condities er mogelijk zijn om zodoende stap voor stap bij de juiste statistische test uit te komen.

Hoop dat dit wel duidelijk is :D

Berichten: 339

Re: Onderzoeksvragen verdelen

[*]Samenhang tussen 3 of meer variabelen (1 steekproef, dus 1 groep) (met eventueel de sterkte en manier waarop het samenhangt).
Ik ben geen statistiek-expert, maar ik denk dat dat met regressie kan.

Als je bij een sample variabelen x,y en z hebt bepaald.

Dan zou je kunnen bepalen of x van y en z afhangt door een regressie uit te voeren x ~ y + z (+ y*z).

(Dit komt neer op x voorspellen vanuit y en z (en de combinatie van y en z).

Reageer