Dwarskrachten.?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 12

Dwarskrachten.?

Zie volgende afbeelding (zie bijlage):
dwarskrachten.JPG
dwarskrachten.JPG (21.12 KiB) 702 keer bekeken
Dit is een simpele constructie (helemaal links) (de 2 andere zijn reeds snedes doorheen de constructie).

Ik begrijp totaal niet hoe V (de dwarskrachten) worden bepaald, en hoe we ze dan ook moeten tekenen. De ene keer tekenen we het zo, de andere keer zo.... pffff

Is daar een bepaald trucje of regeltje dat me zou knn helpen om ze op zulke constructies juist te knn tekenen.

Alvast bedankt

Daan

Berichten: 4.246

Re: Dwarskrachten.?

Is daar een bepaald trucje of regeltje dat me zou knn helpen om ze op zulke constructies juist te knn tekenen.
Trucjes en regels ken ik niet. In elk staticaboek staat hoe je een dwarskrachtenlijn kan tekenen. Kan je aangeven waar je precies moeite mee hebt?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 12

Re: Dwarskrachten.?

Ja, ik weet gewoon niet goed hoe ze werken en wat ze doen, daarom is het denk ik dat ik niet weet hoe ik ze moet tekenen.

Neem nu de 2de tekening, ik zie dat V naar rechts is getekend, maar ik heb totaal geen idee wrm dat zo is, begrijp je?

idem tekening 3, daar is ze plots in dezelfde richting als de kracht getekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Dwarskrachten.?

Daan77 schreef:Ja, ik weet gewoon niet goed hoe ze werken en wat ze doen, daarom is het denk ik dat ik niet weet hoe ik ze moet tekenen.

Neem nu de 2de tekening, ik zie dat V naar rechts is getekend, maar ik heb totaal geen idee wrm dat zo is, begrijp je?

idem tekening 3, daar is ze plots in dezelfde richting als de kracht getekend.
Persoonlijk werk ik als volgt:
  1. Plaatsen van een waarnemer op de constructie (de zijde waar de waarnemer geplaatst is neem ik dan als bovenkant van mijn balk)
  2. Daarna plaats ik mijn reactiekracht "N" naar buiten gericht als positief.
  3. Vervolgens ga ik "V" plaatsen zodat mijn deze voor een draaiing zorgt in wijzerzin, in jouw geval gebruik je blijkbaar tegenwijzerzin als referentie.
  4. Via mijn waarnemer heb ik nu een boven- en onderkant vastgelegd, nu plaats ik mijn moment zodat er trek in de onderste vezel komt van mijn balk en druk bovenaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dwarskrachten.?

Verplaatst naar Constructie- en sterkteleer.

Ik begrijp je vraag wel aangezien er verschillende tekenconventies gangbaar zijn. Je maakt een snede op de plek waar je de interne snedekrachten wilt weten. Beschouw je het linkse deel dan is het buigmoment tegen de klok in, beschouw je de rechterkant is dit met de klok mee. Deze conventie wordt algemeen genomen wel aanvaard. Normaalkrachten worden meestal weggeörienteerd van de snede.

De dwarskrachten verschilt vaak van boek tot boek. (Of onderlinge cursussen)

Wat nu met een verticaal deel? De waarnemer staat, althans bij ons, rechts van de constructie. Je moet je blad dus 90° met de klok meedraaien en doen als hierboven. (In jouw geval blijkt dat ook zo te zijn :D )
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Dwarskrachten.?

Ik begrijp u vraag ook volledig. Ik vind de voorstelling ook maar verwarrend.

Als de x zou vertrekken vanuit de snede en niet vanaf het aangrijpingspunt van de kracht gaat alles duidelijker worden denk ik.

Dwarskrachten zijn meestal hetzelfde als u reactiekrachten (in de dwarsdoornede natuurlijk) als je geen rekening moet gaan houden met eigen gewicht (welja q-belastingen zoals we hier zeggen). En naargelang de methode moet je rekening houden met de richting van vector.

Dus als je de x waarde vanaf de snede neemt gaan de vectoren allemaal in de andere richting wijzen en is het duidelijker wat nu precies die dwarskracht is. Voor mij toch:p

Trouwens, mss heb je wel eens wat aan deze topic

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=80642

Berichten: 4.502

Re: Dwarskrachten.?

Misschien heb je hier wat aan:
Bijlagen
dwarskrMlijn_05.jpg
dwarskrMlijn_05.jpg (695.42 KiB) 670 keer bekeken
dwarskrlMlijn_04_.jpg
dwarskrlMlijn_04_.jpg (692.35 KiB) 675 keer bekeken
dwarskrlijn_03_.jpg
dwarskrlijn_03_.jpg (448.04 KiB) 680 keer bekeken
dwarskrlijn04_100_kb.jpg
dwarskrlijn04_100_kb.jpg (19.88 KiB) 690 keer bekeken

Reageer