Spanning-rek

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 228

Spanning-rek

Een spanning-rek curve waarin de technsich spanning wordt gebruikt (Kracht/begindoorsnede) is dus eigelijk eerder een Kracht-rek curve , mits de begindoorsnede constant blijft. Dit is een stijgende kromme, dus dat wilt zeggen dat er meer kracht nodig is voor een grotere verlenging. Toch snap ik ni niet waarom dit dan zo is , want als je de ware spanning bekijkt , Kracht gedeelt door de huidige doorsnede , dan verhoogt deze steeds automatisch mits bij een aangelegde spanning door de rek de doorsnede kleiner wordt waardoorde spaning weer stijgt en de rek ook groter wordt enzoverder. Dus zou bij een curve met technische spanning de curve een horizontale zijn , mits bij de constante kracht de ware spanning eigelijk wel steeds vergroot waardoor de rek ook steeds groter wordt.

Wat is er fout in mijn redenering ??

thanks

Berichten: 4.502

Re: Spanning-rek

Jouw veronderstelling komt overeen met een,die ik ook in mijn studie poneerde en werd afgewezen.

Ik zette ook een filosofie op,dat bij het toenemen van de trekkracht bij een trekproef de diameter afnam door het uitrekken en daardoor de spanning hoger was dan aangegeven op de off.curves.

Mijn verdere verhaal was toen,dat zolang de staaf niet knapte,je het punt had bereikt van max.spanning,wat zou zijn bewezen,door de grote klap,die optreedt bij een breuk en de optredende trilling door het gehele grote schoolgebouw te horen was.

Maar het zal wel te maken hebben met het spanningsrek-diagram met een beperkte geacc.rek van 2 tot max.8 prom.omdat er anders te grote doorbuiginhgen optreden in constructie en er scheuren gaan optreden.

Succes met je zoekerij!

Reageer