Werking van aspirine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Werking van aspirine

Ik doe mijn profielwerkstuk over aspirine en wil graag wat meer te weten komen over hoe aspirine in het lichaam werkt.

Weet jij hier toevallig meer over laat het me dan alsjeblieft weten

alvast bedankt!

Berichten: 4.502

Re: Werking van aspirine

Als leek:

Daar zit m.i.ook acetyl salicylzuur in verwerkt en dat zal wel via de bloedbaan een ontspannend effect hebben op mogelijke vaatkrampen in de hersenen.

Kan wezen dat ik wat de werking betreft er helemaal naast zit,informeer eens via Google of een medische site!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Werking van aspirine

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2

Re: Werking van aspirine

Bedankt voor de tips !!! ik heb er veel aan gehad!

Maar ik zit nog met een vraagje...

Ik heb gelezen dat de Cyclooxygenase (een enzym dat prostaglandine produceert) arachidonzuur katalyseert naar prostaglandine. Ik vroeg me af wat hiervoor de reactievergelijking was zodat ik die in mijn profielwerkstuk kan zetten.

Berichten: 817

Re: Werking van aspirine

Dit topic is verplaatst naar het forumdeel "Scheikunde - Organische chemie".
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Werking van aspirine

Dat staat gewoon op Wiki.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 302

Re: Werking van aspirine

Dat staat gewoon op Wiki.


Vrijwel alles staat op Wiki, echter een forum heeft een ander doel dan een encyclopedie.

Wiki is ook niet altijd correct.

Berichten: 12.262

Re: Werking van aspirine

De reactie staat er wel correct op. Enige aanmerking is dat het voorbeeld alleen de -OH op de 15 positie achterlaat, terwijl er ook (vnl plantaardige) enzymen zijn die het op de 5 positie doen.
Daar zit m.i.ook acetyl salicylzuur in verwerkt en dat zal wel via de bloedbaan een ontspannend effect hebben op mogelijke vaatkrampen in de hersenen.

Kan wezen dat ik wat de werking betreft er helemaal naast zit,informeer eens via Google of een medische site!
Voor zover het nog niet duidelijk was uit de wiki artikelen: de werken van aspirine berust vooral op het remmen van de prostaglandine signaal-pathway bij ontstekingen en dergelijke. Aspirine heeft -ook- bloedverdunnende eigenschappen, maar dat is niet het werkingsmechanisme wat koortsverlaging of ontstekingsremming betreft.
Victory through technology

Berichten: 817

Re: Werking van aspirine

Dit draadje handelt over de (chemische) processen die zich afspelen in het lichaam bij het innemen van aspirine.

Het al dan niet innemen van andere geneesmiddelen, en de effecten daarvan dienen door een erkend arts behandeld te worden.

Ik stel voor dat verdere comments handelen over de chemische processen, en niet zozeer over de veiligheid van doseringen, het mengen van aspirine (acetylsalicylzuur) met andere geneesmiddelen, en de medische gevolgen.

Derhalve zijn de berichten van Anusthesist en Knockingonheavensdoor afgesplitst naar dit draadje: Interactie Aspirine en Ibuprofen. Verdere besprekingen hieromtrent kunnen verdergaan in het voorgenoemde topic.

~ ToonB

"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer