Auscultatie inspiratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 42

Auscultatie inspiratie

Ik heb in mijn nota's voor het vak fysiologie het volgende staan bij inspiratie:

Tijdens de inspiratie vegroot de thorax, de druk in de thorax is negatief.

Zover kan ik wel volgen. Druk in de thorax moet immers kleiner zijn dan de atmosferische druk om te kunnen inademen.

We hebben ook geleerd dat je twee geluiden kan onderscheiden bij auscultatie: wanneer de mitralisklep sluit (start systole) en wanneer de aortaklep sluit (start diastole). Ik hebt tijdens de les opgeschreven dat S2 pulmonalis later komt tijdens de inspiratie. Nu er staat een redenering in mijn nota's: de druk in de thorax daalt bij inspiratie => druk in rechter atrium daalt en dan staat er iets van een verschil in druk venae cavae met als reactie een stijging vd druk in rechter atrium, stijging veneuze retour rechter hart waardoor de ejectiefase vh rechterventrikel langer duurt en het geluidje vd truncus pulmonalis klep later komt.

Ik begrijp wel dat een langere ejectiefase van het rechter ventrikel ervoor zorgt dat S2 dan later komt. Maar de rest begrijp ik niet zo goed.
At one point in your life, you have the things you want the most or the reasons why you don't.

Berichten: 339

Re: Auscultatie inspiratie

Vrijwel alle elementen van het mechanisme heb je opgenoemd:

* Tijdens inspiratie is de druk in de thorax lager

* Het rechteratrium zuigt een extra volume aan > NB: Dit geldt niet voor het linkeratrium, want de druk in de veneuze longvaten (die het linkeratrium vullen) is ook verlaagd; hart en longen zitten immers beide in de thorax.

* Het rechteratrium heeft dus een groter volume dan het linkeratrium, dus zal er in de rechterventrikel meer volume komen dan in de linkerventrikel.

* Dus zal de rechterklep (pulmonalisklep) later sluiten dan de linker (aortaklep).

Is dit duidelijker? Probeer anders nog eens aan te geven wat je niet begrijpt.

Berichten: 42

Re: Auscultatie inspiratie

Ik snap het helemaal dank je!
At one point in your life, you have the things you want the most or the reasons why you don't.

Reageer