Afstand van punt tot een rechte in de ruimte

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 16

Afstand van punt tot een rechte in de ruimte

Geachte Wiskundigen,

Ben me momenteel aan het herscholen (zo heet dat bij ons in België als je een andere studierichting inslaat) en daar duiken heel wat wiskundige vragen bij op. Een van de zaken die ik niet vat, gaat over de afstand van een punt tot een rechte.

Stel, we hebben een rechte L, een punt P op die rechte en een punt S in de ruimte. We willen de afstand tussen het punt S en de rechte L vectorieel bepalen. We trekken een loodrechte tussen het punt S en de rechte L. De afstand wordt dan: |PS| . sin teta (de hoek tussel PS en de rechte L). Tot zover ben ik mee.

Dit product zou dan gelijk moeten zijn aan het vectorieel product |PS x v| gedeeld door |v|. Die gelijkheid (|PS| . sin teta = |PS x v| / |v|) zie ik niet ...

Kan iemand me hierbij helpen.

Hartelijk dank!

Maarten

Berichten: 2.746

Re: Afstand van punt tot een rechte in de ruimte

de grootte (lengte, norm) van een vectorproduct is gewoon gedefineerd.

kijk bvb hier naar puntje 3 van de def.

"|a×b|=|a| |b| sin(θ)"

waaruit dus direct de oplossing van je vraag volgt.

Berichten: 16

Re: Afstand van punt tot een rechte in de ruimte

stoker schreef:de grootte (lengte, norm) van een vectorproduct is gewoon gedefineerd.

kijk bvb hier naar puntje 3 van de def.

"|a×b|=|a| |b| sin(θ)"

waaruit dus direct de oplossing van je vraag volgt.
Mooi. Tijd dat ik mijn formularium es van buiten leer, dus. Bedankt voor je snelle hulp.

M.

Berichten: 2.746

Re: Afstand van punt tot een rechte in de ruimte

bekijk toch zeker eens de definitie van inwendig en vectorproduct, heel je cursus is daar waarschijnlijk op verdergebouwd.

succes

Berichten: 16

Re: Afstand van punt tot een rechte in de ruimte

stoker schreef:bekijk toch zeker eens de definitie van inwendig en vectorproduct, heel je cursus is daar waarschijnlijk op verdergebouwd.

succes
Doe ik. Heb de wiki-pagina al op staan. Eerst even Matrix van basisverandering doorploegen en dan naar 'inwendig' product (hier heet dat 'scalair product' maar gemakkelijker wordt het daar niet door ... ;-). Bedankt voor de tip.

M.

Reageer