[fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

Bij mijn eerder genoemde voorbeeldblok is Fa -Fz = 0 N bij onderdompeling van 5 cm......

Dat zou dan een "k" van 0 N/m lijken te geven.

Tevens nog een addertje onder het gras:

Laat mijn voorwerp eens niet liggend maar staand op en neer trillen? Verandert je "k" ook al indien je zuiver met de ondergedompelde diepte rekent.

zoek de oplossing..... :D :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

Okee, geen idee wat het juiste antwoord zou zijn :D Mss werken met volumes? Want dat is wel steeds hetzelfde...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 2.746

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

Heb je in deze situatie geen (grote) invloed van wrijvingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

Ja, fysica heeft nu eenmaal perfecte vloeistoffen die geen interne wrijving hebben enzo :D Als er nix staat over wrijving, is ie er bij ons niet...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

Okee, geen idee wat het juiste antwoord zou zijn :D Mss werken met volumes?
reken dan maar eens aan mijn voorbeeldblok, horizontaal resp verticaal, en voor alle duidelijkheid nog, rek hem extreem op , een stok van 200 x 0,1 x0,1 dm, en die dan zowel horizontaal als verticaal laten trillen, en laat jezelf op ideeën brengen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

Voor de verschuiving van je volume kan je zeggen: (V onder)-(V onder bij evenwicht)...?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

da's een stap in de goede richting.

Maar dan maakt het voor je "k" en dus voor je ω nog steeds heel wat uit of je langwerpige object ligt of staat, heb je dat al eens berekend voor de simpele voorbeeldvoorwerpen die ik suggereerde?

De vraag is dus: hoe relateer je dat aan je "a"?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

De verhouding van de evenwichtspositie tov de totale lengte van de schuine zijde is steeds gelijk? :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

Hey Jan,

Vergis ik mij nu zo hard of klopt het model dat we hierboven hadden opgesteld niet om verschillende redenen:

1) De veerkracht is niet het verschil tss zwaarte- en Archimedeskracht maar gewoon de Archimedeskracht.

2)We houden er geen rekening mee dat als je voorwerp volledig is ondergedompeld én volledig onder de evenwichtslijn zit, je wel met het totale volume moet werken (denk ik).

3) Het maakt uit hoe diep je voorwerp zit voor de periode...

Ik dacht dat je mss ook dit kon doen: je berekent je versnelling met 2de wet Newton. (de evenwichtspositie is hierbij wel nog van belang). Met behoud van energie bereken je de snelheid als de massa door zijn evenwichtspositie gaat. Met v = v_0 + a_x*t bereken je de tijd nodig om tot die evenwichtspositie te gaan. Nu heb je toch alles, nodig om de periode te berekenen? Of mis ik een addertje? xD

Alvast bedankt!!!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

Drieske schreef:Vergis ik mij nu zo hard of klopt het model dat we hierboven hadden opgesteld niet om verschillende redenen:

1) De veerkracht is niet het verschil tss zwaarte- en Archimedeskracht maar gewoon de Archimedeskracht.
Het gaat ook niet om de veerKRACHT, die afhangt van de onderdompelingsdiepte, en die je nergens in je berekeningen van de periode kunt gebruiken, maar om de veerCONSTANTE, die je wél nodig hebt, en die blijkbaar afhankelijk is van de vorm van je voorwerp.
3) Het maakt uit hoe diep je voorwerp zit voor de periode...
Ik weet niet of je dit mis hebt, of dat je je ongelukkig uitdrukt. Voor hetzelfde voorwerp in dezelfde stand is de amplitude NIET van belang voor de periode. Maar de vorm van je voorwerp, en de stand ervan t.o.v. het wateroppervlak zijn zéker van invloed op je "veerconstante" en dus op je periode.
2)We houden er geen rekening mee dat als je voorwerp volledig is ondergedompeld én volledig onder de evenwichtslijn zit, je wel met het totale volume moet werken (denk ik).
Zolang je de beweging als een harmonische wil behandelen zul je ervoor moeten zorgen dat je object niet geheel wordt ondergedompeld noch geheel uit de vloeistof springt. Een massa-veersysteem laat je ook niet trillen buiten de rekgrenzen van je veer. Het is toch geen probleem om die grenzen te stellen?
Met v = v_0 + a_x*t
Dat lukt niet zomaar, want de versnelling is afhankelijk van de kracht, en die is tijdens de beweging niet constant. Daarom wordt het ook een harmonische trilling, een beweging omheen een evenwichtsstand.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

Het gaat ook niet om de veerKRACHT, die afhangt van de onderdompelingsdiepte, en die je nergens in je berekeningen van de periode kunt gebruiken, maar om de veerCONSTANTE, die je wél nodig hebt, en die blijkbaar afhankelijk is van de vorm van je voorwerp.
Maar om die k te berekenen moet je toch stellen -k*x = ??? Aan wat moet je dat dan gelijk stellen? ik zou zweren de archimedeskracht...
Ik weet niet of je dit mis hebt, of dat je je ongelukkig uitdrukt. Voor hetzelfde voorwerp in dezelfde stand is de amplitude NIET van belang voor de periode. Maar de vorm van je voorwerp, en de stand ervan t.o.v. het wateroppervlak zijn zéker van invloed op je "veerconstante" en dus op je periode.
Ow, hier ging ik dus mis, dus als ik hetzelfde voorwerp 20 cm diep stop, is de periode hetz als bij 10 cm diep en dan laten trillen op voorwaarde dat stand enzo niet veranderen :D
Zolang je de beweging als een harmonische wil behandelen zul je ervoor moeten zorgen dat je object niet geheel wordt ondergedompeld noch geheel uit de vloeistof springt. Een massa-veersysteem laat je ook niet trillen buiten de rekgrenzen van je veer. Het is toch geen probleem om die grenzen te stellen?

Dat lukt niet zomaar, want de versnelling is afhankelijk van de kracht, en die is tijdens de beweging niet constant. Daarom wordt het ook een harmonische trilling, een beweging omheen een evenwichtsstand.
Ah okee, dus we moeten eisen dat het steeds in het water blijft, my mistake :P

Srry è :P
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

Maar om die k te berekenen moet je toch stellen -k*x = ??? Aan wat moet je dat dan gelijk stellen? ik zou zweren de archimedeskracht...
maar die KRACHT is door heel de beweging heen niet hetzelfde en daarom staat hij dan ook niet in die periode-formule.

Bereken de (extra) archimedeskracht nodig voor bijv 1 cm (extra) onderdompeling, en reken dat om naar N/m. En nogmaals, dat is sterk afhankelijk van vorm en stand van je voorwerp, (en van de dichtheid van het voorwerp en van de dichtheid van de vloeistof). Dan heb je je k, die wél in die periodeformule past.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

Hmm, is het dan de Archimedeskracht bij evenwicht (=Zwaartekracht) minus de kracht nodig om het op die diepte te brengen. En de diepte is de diepte tov het wateroppervlak minus de diepte bij evenwicht... Of mis ik nog iets?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

zo komen we geen stap verder. :D

Bereken de k van het liggende blok van

2 x 1 x 1 dm,

m= 1 kg,

in water met dichtheid 1 kg/dm³

Dan zie je vanzelf welke parameters je daar hóe gebruikt om aan die k te komen.

Plaats die berekening hier stap voor stap.

Doen we dat daarna nog eens voor datzelfde blok, maar dan staand

Gaan we daarna uit die stappen wel een formule puren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica-fluida]ondergedompeld voorwerp loslaten

Eerst bereken ik de "evenwichtsstand":
\(\rho_w *V_e*G = m*g ==> V_e = \frac{m}{\rho_w} = 1*10^{-3}\)
Het totale volume is:
\( V_t = 2*10^{-3}\)
.

Dus de schuine zijde is voor de helft ondergedompeld...

NU berekenen we voor 2 verschillende schuine zijdes, eerst is de schuine zijde 0.1 m daarna 0.2 m...

1) Kracht nodig om voorwerp 1 cm te doen zinken:
\( V_o = (0.05+0.01)*0.2*0.1 = 1.2*10^{-3}\)
F =
\(\rho_w * V_o *g - \rho_w *V_e *g = \rho_w *g *(V_o-V_e) = \rho_w * g * 0.2*10^{-3}\)
Dus k is deze kracht gedeeld door 0.01 m?

2) Kracht nodig om voorwerp 1 cm te doen zinken:
\( V_o = (0.10+0.01)*0.2*0.1 = 1.1*10^{-3}\)
F =
\(\rho_w * V_o *g - \rho_w *V_e *g = \rho_w *g *(V_o-V_e) = \rho_w * g * 0.1*10^{-3}\)
Dus...

Maar er ontbreekt idd nog iets, want bij mij geeft dit 2 verschillende k's... :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer