Pluriformiteit verus gelijkwaardigheid

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 377

Pluriformiteit verus gelijkwaardigheid

Ik las eens een partijprogramma van groenlinks, waarin stond dat zij voor het wijzigen van artikel 1 van de grondwet, in die zin, dat het ter bevoordering van de pluriformiteit van de overheid streeft naar een uitbreiding van artikel 1 van de grondwet: homo seksuelen moeten genoemd worden.

Ik kon me enigzins wel goed vinden in het streven, maar er is ook iets dubbelzinnigs aan:

Vanuit het oogpunt waarvoor artikel 1 bedoelt is (namelijk het wetmatig vaststellen van gelijkwaardigheid van elk individu, ongeacht van ieders onderscheid (of anders gezegd door de de benoemde criteria, beschreven in het wetboek)

Maar het is tegenstrijdig met de feitelijke bedoeling; het waarborgen van de gelijkwaardigheid ongeacht elk onderscheid. Als er gewezen wordt op het feit dat, een homo seksueel gelijk is aan een hetero seksueel, wordt er juist een een scheiding gemaakt in de waardigheid van ieders mens-zijn, expliciet in seksuele geaardheid. Want staat de menswaardigheid niet boven elke geaardheid? Anderzijds zal pedofelie, mijn inziens, even goed beschermd moeten worden, vanuit het oogpunt van de pluriformiteit; voor gelijkwaardigheid ongeacht ieders geaardheid zou vervolgens een (niet te benoemen) gelijkheid moeten volstaan in ieders seksuele voorkeur.

Reageer