[fysica] impuls/behoud van energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 73

[fysica] impuls/behoud van energie

Een blok in rust met massa m1 = 2; 00 kg, wordt op een helling losgelaten. De hoogte is

h0 = 90; 0 cm. De blok schuift naar beneden waar het op een horizontaal vlak elastisch botst

met een stilstaand blok met massa m2 = 4; 00 kg. In welke richting en tot welke hoogten

zullen m1 en m2 na de botsing bewegen? Onderstel dat de wrijving verwaarloosbaar klein

Ik heb heel de uitwerking van deze vraag maar, ik snap niet hoe men in het begin aan de snelheid van massa 1 komt

deze bedraagt ong 4,20 (van voor de botsing).

of de kinetische energie deze bedraagt 17,66. Welke heb je normaal gezien eerst gevonden en hoe komt men hieraan??

wrs via de formules van behoud van energie, of behoud van impuls maar ik snap echt ni hoe men hiermee dit er kan uithale

Berichten: 2.746

Re: [fysica] impuls/behoud van energie

Dat doe je via de wet van behoud van energie,
\(E_{P1}+E_{K1}=E_{P2}+E_{K2}\)
nu gewoon invullen en oplossen naar
\(v_2\)
. Alles wat verder nog in je formule staat, kan je uit het gegeven halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] impuls/behoud van energie

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 73

Re: [fysica] impuls/behoud van energie

ok! ik zal er de volgende keer aan denken en bedankt voor uw hulp

Reageer