De betekenis van ruimtereizen

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 391

De betekenis van ruimtereizen

Er wordt veel moeite gedaan,enorme kosten gemaakt en grote risico's genomen om het reizen in de ruimte om ons heen mogelijk te maken.

Hoe komt het dat de mens in de laatste decennia steeds verder van de aarde wil zoeken en onderzoeken?

Is dit omdat hij van binnen weet dat er op termijn naar een ander plekje verhuisd moet worden?

Of weet hij dat zijn langste tijd hier heeft doorgebracht?

Zijn hier antwoorden op?

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: De betekenis van ruimtereizen

Misschien niet zo filosofisch als je had gewild, maar volgens mij komt dat gewoon door de aard van de mens.

Wij zijn nu eenmaal nieuwsgierig naar wat verder ligt, en willen ontdekken. Maar we willen ook de mogelijkheid hebben, mensen gaan graag de uitdaging aan.

We willen weten, we willen kunnen.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: De betekenis van ruimtereizen

Dat komt omdat ons bewustzijn gelijk is aan de kosmos: oneindig. Ons oneindig bewustzijn wil opgaan in zijn eigen oneindigheid (de kosmos).

Ik raad de volgende psychologische test aan, om de geslotenheid of openheid van je (relatieve) bewustzijn te testen: kijk eens naar plaatjes van verre delen van de ruimte zoals gemaakt door de Hubble telescoop (bv. de adembenemende nebulae gassen). Als je depressief raakt van het kijken ernaar, betekent dat dat je bang bent voor de oneindigheid van je eigen bewustzijn. Je bent dan opgesloten (gesloten) in een te beperkt bewustzijn. Als je juist extatisch en spiritueel (en/of wetenschappelijk gemotiveerd) wordt van dergelijke foto's, dan betekent dat, dat je bewustzijn zich heeft geopend voor haar eigen onbegrensdheid.

Zie hier ook de verklaring waarom de meeste astronauten een mystieke ervaring opdoen tijdens hun ruimtereis. Na een dergelijke reis zijn ze niet meer dezelfde persoon. Hun ogen hebben een apart soort glinstering verkregen. Ze hebben namelijk de oneindigheid van hun eigen bewustzijn gezien....

Amor et admiratio,

Jan

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: De betekenis van ruimtereizen

Kan het zijn dat het onderzoeken van de ruimte gewoon wetenschap is,

en dat het hele ruimtereizen gebeuren gewoon een statussymbool voor een land is?

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: De betekenis van ruimtereizen

en dat het hele ruimtereizen gebeuren gewoon een statussymbool voor een land is?


Ook die politieke factor speelt mee. In het verleden was de ruimterace tussen de VS en de USSR een sublimering van het Koude Oorlog-denken van die tijd. Freud zou er ook wel raad mee geweten hebben. Wie heeft de grootste.... raket. Mannetjesgedoe, dus, zoals mijn vriendin altijd vanuit haar onpeilbaar diepe wijsheid verzucht.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: De betekenis van ruimtereizen

HosteDenis schreef:Misschien niet zo filosofisch als je had gewild, maar volgens mij komt dat gewoon door de aard van de mens.

Wij zijn nu eenmaal nieuwsgierig naar wat verder ligt, en willen ontdekken. Maar we willen ook de mogelijkheid hebben, mensen gaan graag de uitdaging aan.

We willen weten, we willen kunnen.

Denis
andries schreef:Kan het zijn dat het onderzoeken van de ruimte gewoon wetenschap is,

en dat het hele ruimtereizen gebeuren gewoon een statussymbool voor een land is?
Ook die politieke factor speelt mee. In het verleden was de ruimterace tussen de VS en de USSR een sublimering van het Koude Oorlog-denken van die tijd. Freud zou er ook wel raad mee geweten hebben. Wie heeft de grootste.... raket. Mannetjesgedoe, dus, zoals mijn vriendin altijd vanuit haar onpeilbaar diepe wijsheid verzucht.
Naar mijn idee gebruikt de mens de aarde om een zich ontwikkelen voor een grote ruimtereis.

De onstopbare biologie van de ruimte zal de mens dwingen om te verhuizen naar een andere planeet omdat het leven zoals wij dat nu kennen onmogelijk zal worden;immers het duurt geen duizend jaar en dan kunnen wij hier niet meer wonen.

De energiebronnen raken op en vóór die tijd zal er een oplossing moeten zijn.

Eenmaal gestard in de juiste richting is er niet veel brandstof nodig om het nieuwe doel te bereiken.

Alles zal daar dan weer opnieuw moeten beginnen.

Dat wij op de enige bewoonbare planeet zijn is niet aannemelijk.

Er zijn duidelijke aanwijzingen(neem von dänicken als eerste http://www.daniken.com/) dat de mens in zijn huidige vorm eigenlijk nog maar een korte tijd hier is.

.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: De betekenis van ruimtereizen

Oke, dat het 'op zijn' van belangrijke vooraden een goede reden is om te verhuizen lijkt me logisch. Dit klinkt een beetje als 'brand-een-stuk-oerwoud-plat-voor-je-boerderij-en-zoek-een-nieuw-stuk-oerwoud-als-je-grond-uitgeput-is'. Maar dan op een grotere schaal.

Ik snap niet wat je bedoeld met 'de onstopbare biologie van de ruimte', en waarom die ons zou dwingen te verhuizen. Zou je dat wat meer kunnen uitleggen? (En je link doet het niet :D )

Berichten: 264

Re: De betekenis van ruimtereizen

andries schreef:Kan het zijn dat het onderzoeken van de ruimte gewoon wetenschap is,

en dat het hele ruimtereizen gebeuren gewoon een statussymbool voor een land is?
Dit antwoord bevalt me nog het meest.

Nog even zuiver theoretisch...

Stel dat er een planeet ontdekt wordt waar niet alleen leven mogelijk is, maar ook een vorm van leven bestaat, en dat zo'n planeet ook bereikbaar wordt voor toelomstige mensen. Is zo'n planeet niet bij voorbaat onbewoonbaar? Door de alien microorganismen. Giftig op een biologische manier.

Als je het vergelijkt met de blootstelling aan bacterien (en virussen misschien) als je hier op Aarde rondloopt, ademt, drinkt....

Microorganismen van een andere planeet (met een ander soort leven), die wil je als potentiele ruimtekolonist niet in je lijf krijgen, en aardbewoners willen niet dat je die als invasive species op aarde introduceert, mocht je het plan hebben om na een besmetting terug te keren.

Maar... het is zooo theoretisch :D

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: De betekenis van ruimtereizen

andries schreef:Oke, dat het 'op zijn' van belangrijke vooraden een goede reden is om te verhuizen lijkt me logisch. Dit klinkt een beetje als 'brand-een-stuk-oerwoud-plat-voor-je-boerderij-en-zoek-een-nieuw-stuk-oerwoud-als-je-grond-uitgeput-is'. Maar dan op een grotere schaal.

Ik snap niet wat je bedoeld met 'de onstopbare biologie van de ruimte', en waarom die ons zou dwingen te verhuizen. Zou je dat wat meer kunnen uitleggen? (En je link doet het niet :D )
Sorry voor de mislink ik zal zien wat ik er aan kan doen.

Met..'de onstopbare biologie van de ruimte'.. bedoel ik dat er over afzienbare tijd zoveel warmte van de zon komt,dat wij wel weg moeten wezen.

Her water raakt dan gewoon op.
barthol schreef:Dit antwoord bevalt me nog het meest.

Nog even zuiver theoretisch...

Stel dat er een planeet ontdekt wordt waar niet alleen leven mogelijk is, maar ook een vorm van leven bestaat, en dat zo'n planeet ook bereikbaar wordt voor toelomstige mensen. Is zo'n planeet niet bij voorbaat onbewoonbaar? Door de alien microorganismen. Giftig op een biologische manier.

Als je het vergelijkt met de blootstelling aan bacterien (en virussen misschien) als je hier op Aarde rondloopt, ademt, drinkt....

Microorganismen van een andere planeet (met een ander soort leven), die wil je als potentiele ruimtekolonist niet in je lijf krijgen, en aardbewoners willen niet dat je die als invasive species op aarde introduceert, mocht je het plan hebben om na een besmetting terug te keren.

Maar... het is zooo theoretisch :P
Dan is er al leven in een oervorm zoals wij hier ook hadden anders hoeven we niet te landen.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: De betekenis van ruimtereizen

andries schreef:Oke, dat het 'op zijn' van belangrijke vooraden een goede reden is om te verhuizen lijkt me logisch. Dit klinkt een beetje als 'brand-een-stuk-oerwoud-plat-voor-je-boerderij-en-zoek-een-nieuw-stuk-oerwoud-als-je-grond-uitgeput-is'. Maar dan op een grotere schaal.

Ik snap niet wat je bedoeld met 'de onstopbare biologie van de ruimte', en waarom die ons zou dwingen te verhuizen. Zou je dat wat meer kunnen uitleggen? (En je link doet het niet :D )
http://www.daniken.com/

Andries,hier is ie!

Het onderzoek van de ruimte om ons heen zal de komende decennia toch moeten uitbreiden.

Het Hubbletje geeft ons vebazingwekkende beelden en een goede indruk van wat er te vinden is,maar,wat wij nu weten is nog niets in vergelijking met wat er nog gezien en geleerd moet worden.

Voor mij staat het wel vast dat er voor de mens(zeker tegen de vertrektijd)geen alienmicro-organismen meer zijn die leven op een andere planeet onmogelijk maken.

Het samenstellen van de reizigers zal meer problemen geven.

Deze reizigers moeten,zeker in het begin,zeer gemotiveerd zijn.

Maar er moet meer gebeuren.

Het aanleren van andere gewoontes heeft ook een grote prioriteit zeker als er wat verder gereisd moet worden.

Sterk voordoen(met een wapen in de hand) moet van deze wereld weg omdat er sterke inventieve mensen moeten komen en later ook zijn.

De opdracht moet uitgevoerd worden.

Nadat ze geland zijn moeten eerst alle sporen van technologie weggemaakt,omdat er eerst een basis moet komen voor de nakomelingen om op eigen kracht te leven en voor voortplanting te zorgen.

Ter contrôle bespieders nasturen is maar aan een bepaald limiet gebonden en dezen kunnen niet al te rigoreus bestraffen in het delicate begin;immers er mogen in dit stadium geen wapens geïntroduceerd worden.

Kennis van wat er is en wat er gebruikt kan worden heeft voorrang.

Ruimtereizen op zich is het begin.

Berichten: 13

Re: De betekenis van ruimtereizen

wijsneus schreef:Er wordt veel moeite gedaan,enorme kosten gemaakt en grote risico's genomen om het reizen in de ruimte om ons heen mogelijk te maken.

Hoe komt het dat de mens in de laatste decennia steeds verder van de aarde wil zoeken en onderzoeken?

Is dit omdat hij van binnen weet dat er op termijn naar een ander plekje verhuisd moet worden?

Of weet hij dat zijn langste tijd hier heeft doorgebracht?

Zijn hier antwoorden op?
Ik denk dat het meer komt doordat de mens altijd iets nieuws wil ontdekken en/of gebruiken. Ik heb ok school geleerd dat onze economie geen vooruitgang kent als er niet constant nieuwe dingen worden ontwikkeld en verkocht. Dat gebeurt omdat mensen iets nieuws willen, anders wordt het saai. Ik zou niet zeggen dat de Aarde saai wordt, maar wel dat mensen graag nieuwe dingen willen ontdekken en verkennen. Het helaal is iets mysterius waar vele vragen onbeantwoord zijn en waarschijnlijk ook nog heel lang zullen blijven.

Ik denk niet dat de mensheid zomaar de Aarde zou willen verlaten voor een andere planeet, net zoals de meeste mensen niet zomaar ineens aan de andere kant van de wereld gaan wonen(hoewel het natuurlijk wel gebeurt).

En over het kosten en risico gedeelte. Net oorlog, worden veel dingen uitgevonden en uitgevoerd die nodig zijn om het ruimtereizen mogelijk te maken. Vele van die dingen kunnen ons later in het dagelijks leven helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De betekenis van ruimtereizen

Ik zie hier eigenlijk te weinig echt filosofisch in... Ik verhuis dit even naar het café.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: De betekenis van ruimtereizen

Ibuffel schreef:Ik denk dat het meer komt doordat de mens altijd iets nieuws wil ontdekken en/of gebruiken. Ik heb ok school geleerd dat onze economie geen vooruitgang kent als er niet constant nieuwe dingen worden ontwikkeld en verkocht. Dat gebeurt omdat mensen iets nieuws willen, anders wordt het saai. Ik zou niet zeggen dat de Aarde saai wordt, maar wel dat mensen graag nieuwe dingen willen ontdekken en verkennen. Het helaal is iets mysterius waar vele vragen onbeantwoord zijn en waarschijnlijk ook nog heel lang zullen blijven.

Ik denk niet dat de mensheid zomaar de Aarde zou willen verlaten voor een andere planeet, net zoals de meeste mensen niet zomaar ineens aan de andere kant van de wereld gaan wonen(hoewel het natuurlijk wel gebeurt).

En over het kosten en risico gedeelte. Net oorlog, worden veel dingen uitgevonden en uitgevoerd die nodig zijn om het ruimtereizen mogelijk te maken. Vele van die dingen kunnen ons later in het dagelijks leven helpen.
De mens moet op een gegeven moment van deze aarde af.

Ik denk dat de economie niets te maken heeft met nieuwe uitdagingen.

Er zijn stammen op deze wereld die nooit een munt gezien hebben en waarvan de individuen op zich elke dag een uitdaging vinden.

Wij schijnen dat niet meer te begrijpen dus zoeken we naar GROTER EN MOOIER deze houding draagt in feite niet bij tot de ontwikkeling van een individu en haalt hem sociaal vaak meer omlaag dan gelijk of hoger.

Bezit kan geestelijke en sociale armoede opleveren en een beperking van je vrijheid.

Ik zou graag willen weten waarom de mens in zijn algemeen de ruimte in wil,en het bedenken en hebben van goden vaak centraal staat in de zeer gevarieerde samenlevingen en bewijst naar mijn idee die drang.

Het hebben van de (meeste) uitgevonden dingen zie ik als geen hulp in het dagelijkse leven,die paar USA-ers vinden dat wij het nodig hebben...zonder cola en hummer red ik mij en eigenlijk iedereen zich ook wel.

Nee het moet iets hogers zijn dan dat,maar wat?

Berichten: 8

Re: De betekenis van ruimtereizen

andries schreef:Kan het zijn dat het onderzoeken van de ruimte gewoon wetenschap is,

en dat het hele ruimtereizen gebeuren gewoon een statussymbool voor een land is?
Het onderzoeken is niet meer dan macht. Vandaar dat defensie er meestal voor een groot stuk tussen zat.

Als men zoekt naar onbestaande deeltjes, zoekt men naar onbekende kracht.

Wie het eerst de kracht, technologie kan benutten is allemachtig.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: De betekenis van ruimtereizen

Gisteren op National Geografic (space week) een documentaire omtrent dit onderwerp. Het ging hem weliswaar om een herhaling, maar toch vond ik het interessant. Toevallig iemand gezien?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer