[fysica] - rechtlijnige beweging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.504

[fysica] - rechtlijnige beweging

Ik vind het zeer raar dat ik hier nog over struikel, maar ik loste net een oefening op en verwachtte toch een andere oplossing dan wat ik bekomen heb.

De oefening gaat over 3 toestellen die over een rechte lijn een afstand van 3000 meter afleggen.

Een motor met maximumsnelheid 270 km/h = 972 m/s en versnelling van 8,5 m/s²

Een racewagen met maximumsnelheid 330 km/h = 1188 m/s en versnelling van 6 m/s²

Een jet met maximumsnelheid 2500 km/h = 9000 m/s en versnelling van 4,5 m/s²

Vraag is: in welke volgorde komen ze aan?

Beginsnelheid is 0 m/s en begintijdstip is 0 s.

Ik kom bij resultaat dat eerst de motor, dan de wagen en dan de jet aankomt.

De oplossing staat niet in de cursus maar er staat wel een link naar een video waar dit experiment al eens is uitgevoerd:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Daar is duidelijk te zien dat de jet eerst aankomt, dan de wagen en dan de motor.

De formules die ik gebruikt heb zijn deze:
\(v(t) = v_0 + a \cdot t\)
en
\(s(t) = s_0 + v_0 \cdot t + \frac{a \cdot t^2}{2}\)
Het probleem met die 2de formule is dat die er stilzwijgend vanuitgaat dat er geen maximumsnelheid bestaat.

Volgens de eerste formule bereiken de toestellen hun maximumsnelheid na respectievelijk 114, 198 en 2000 seconden.

Ze bereiken anderzijds de finish na 26.5, 31.6 en 36.51 seconden.

Klopt dit?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] - rechtlijnige beweging

Je mag de formule met de versnelling maar gebruiken totdat de maximumsnelheid bereikt is. Als de maximumsnelheid bereikt wordt vóór de finish, moet je voor het resterend stuk met constante snelheid (namelijk de maximumsnelheid) en versnelling 0 rekenen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.504

Re: [fysica] - rechtlijnige beweging

Je mag de formule met de versnelling maar gebruiken totdat de maximumsnelheid bereikt is. Als de maximumsnelheid bereikt wordt vóór de finish, moet je voor het resterend stuk met constante snelheid (namelijk de maximumsnelheid) en versnelling 0 rekenen.
Nja, de maximumsnelheid van de motor wordt het snelst bereikt, dit zijnde naar 114 seconden, maar de motor bereikt volgens m'n berekeningen de finish al na 26 seconden
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica] - rechtlijnige beweging

Idd, volgens mij klopt jouw uitkomst ook, zolang ze niet op hun topspeed zitten, maakt die eigenlijk ook niet uit en gaat het hem enkel over de acceleratie (die bij de motor bijna dubbel zo groot is als bij de jet).

Ik kom hetzelfde uit als jij, Evil Lathander :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] - rechtlijnige beweging

Het was ook maar een algemene opmerking, waar je misschien in de fout had kunnen gaan.

Heb het even snel nagerekend en ik vind dezelfde tijden - het filmpje is geen referentie...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.504

Re: [fysica] - rechtlijnige beweging

inderdaad, de versnellingen uit de opgaven zullen niet stroken met de werkelijkheid
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] - rechtlijnige beweging

Het is alleszins maar een benadering, maar misschien is het ook geen 3000 meter in het filmpje...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: [fysica] - rechtlijnige beweging

Evil Lathander schreef:Een motor met maximumsnelheid 270 km/h = 972 m/s en versnelling van 8,5 m/s²

Een racewagen met maximumsnelheid 330 km/h = 1188 m/s en versnelling van 6 m/s²

Een jet met maximumsnelheid 2500 km/h = 9000 m/s en versnelling van 4,5 m/s²
Ik heb nog niet je hele post gelezen, maar hier zie ik al een fout.

270km/h = 75m/s

Je deed telkens maal 3.6 terwijl je moest delen. Als je een racewagen hebt die rijdt aan 1188 m/s moet er toch een belletje rinkelen.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] - rechtlijnige beweging

Kijk aan en dat nam ik gewoon klakkeloos over! Inderdaad, dat scheelt meer dan een factor 10 :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica] - rechtlijnige beweging

Idd, goed opgemerkt!!! :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 582

Re: [fysica] - rechtlijnige beweging

Even snel nagerekend en het filmpje klopt. Jet, wagen en motor hebben respectievelijk 36.5sec, 40.4sec en 44.4sec nodig. [Bovenstaande zonder rekening te houden met beduidende cijfers.]

Trouwens, in vraagstukken op hogeschool of universiteit gebruiken ze meestal realistische waarden. Op die manier kon je ook al inzien dat de berekende maximale snelheden (bvb. van de motor) absurd waren.

Berichten: 2.504

Re: [fysica] - rechtlijnige beweging

Ja, ik merk het ook net op en kwam het even posten. Ik heb in plaats van te delen door 3,6 vermenigvuldigd met 3,6 om de snelheid in meters per seconde te bekomen.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Reageer