[wiskunde] matrixvermenigvuldiging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

[wiskunde] matrixvermenigvuldiging

een 1 * n matrix vermenigvuldigd met een n * 1 matrix levert één getal. (toch?)

een n * 1 matrix vermenigvuldigd met een 1 * n matrix levert een n * n matrix, klopt dat?

*twijfel namelijk

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] matrixvermenigvuldiging

klopt.

(aantal rijen * aantal kolommen)

Berichten: 758

Re: [wiskunde] matrixvermenigvuldiging

óké, dankje

en wat gebeurt bij het volgende ;

een rij getransponeerd * kolom, wordt : twee kolommen met elkaar vermenigvuldigd

rij : 1 * n getransp. --> n * 1 en dat vermenigdvuldigd met n * 1 levert ;?

bijv .

( 1 2 3 4 )^T * 1

2

3

4

levert : 1 1

2 2

3 3

4 4

en hoe kun je deze dan vermenigvuldigen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] matrixvermenigvuldiging

Je notatie is me wat onduidelijk, maar even algemeen: je kan een nxp-matrix enkel vermenigvuldigen met een pxm-matrix (waarbij m, n en p eventueel ook gelijk mogen zijn aan elkaar); het resultaat is dan een nxm-matrix (alsof de "binnenste p" wegvalt).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 758

Re: [wiskunde] matrixvermenigvuldiging

\( \left(\begin {array}{cols} 1 & 2 & 3 & 4 \\\end{array} \right)^T * \left(\begin {array}{cols} 1 \\ 2 \\ 3 \\ 4 \\\end{array} \right) = \left(\begin {array}{cols} 1 \\ 2 \\ 3 \\ 4 \\\end{array} \right) * \left(\begin {array}{cols} 1 \\ 2 \\ 3 \\ 4 \\\end{array} \right) \)


nu weet ik niet goed hoe ik deze moet vermenigvuldigen..... (of kan het uberhaupt niet)

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] matrixvermenigvuldiging

De meervoudige spaties in je bericht vallen weg door toedoen van de forumsoftware. Je kunt dit verhelpen door bijvoorbeeld codeblokken te gebruiken.

Wat ik opmaak uit je bericht is het volgende: je hebt een rijmatrix (1xn) en een kolommatrix (nx1). Als je die met elkaar vermenigvuldigt, krijg je een 1x1-matrix oftewel een getal. Wat jij nu wilt doen is die rijmatrix transponeren, zodat het een kolommatrix wordt en die vermenigvuldigen met de andere kolommatrix. Je wilt dus een nx1-matrix vermenigvuldigen met een andere nx1-matrix en dat is zoals TD al zei onmogelijk.

EDIT: Je was me voor. Neen, die twee kun je inderdaad niet vermenigvuldigen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] matrixvermenigvuldiging

nu weet ik niet goed hoe ik deze moet vermenigvuldigen..... (of kan het uberhaupt niet)
Je kan elementsgewijs vermenigvuldigen (sommige wiskundige computerprogramma's hebben ook zo'n vermenigvuldiging ingebouwd), maar dat is niet de "gewone" matrixvermenigvuldiging.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 758

Re: [wiskunde] matrixvermenigvuldiging

dank=)

Reageer