[scheikunde] ph berekeningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 41

[scheikunde] ph berekeningen

Hallo,

Ik ben nu een hoofdstuk aan het leren over pH-berekeningen. Bij de opdrachten moeten we enkele pH-berekeningen uitvoeren, de meeste lukken me goed maar er zijn er 2 waar ik gewoonweg niet aan uitkom. Wat ik ook probeer ik kom niet aan de juiste oplossing.

Als iemand me zou kunnen helpen zou dat heel fijn zijn.

De opgaves zijn:

Bereken de pH van

1) een 0,05M (NH4)2SO4 oplossing

2)een mengsel van 100ml van een 0,1M HNO3-oplossing, 100ml van een 0,2M HCl-oplossing en 100 ml van een 0,15 M KOH-oplossing.

De oplossingen zijn:

1) pH=5,13

2) pH=1,3

Alvast heel erg bedankt!

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] ph berekeningen

Zou je om te beginnen eens kunnen tonen wat je precies geprobeerd hebt? Dan kunnen we je efficiënter helpen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [scheikunde] ph berekeningen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [scheikunde] ph berekeningen

Sopure schreef:Hallo,

Ik ben nu een hoofdstuk aan het leren over pH-berekeningen. Bij de opdrachten moeten we enkele pH-berekeningen uitvoeren, de meeste lukken me goed maar er zijn er 2 waar ik gewoonweg niet aan uitkom. Wat ik ook probeer ik kom niet aan de juiste oplossing.

Als iemand me zou kunnen helpen zou dat heel fijn zijn.

De opgaves zijn:

Bereken de pH van

1) een 0,05M (NH4)2SO4 oplossing

2)een mengsel van 100ml van een 0,1M HNO3-oplossing, 100ml van een 0,2M HCl-oplossing en 100 ml van een 0,15 M KOH-oplossing.

De oplossingen zijn:

1) pH=5,13

2) pH=1,3

Alvast heel erg bedankt!
Ga bij 1 uit van de formule voor de zuurconstante. Bij 2 heb je een oplossing die 2 verschillende zuren en 1 base bevat. Deze base zal dus met de zuren reageren. Ga na hoe die reactie is en wat je na de reactie nog over hebt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer