Fluorescentielampen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 254

Fluorescentielampen

Hallo iedereen,

waarom worden fluorescentielampen eigenlijk niet gebruikt op bv sportvelden?

Is dit omdat je te veel van je energie kwijt bent aan niet zichtbaar licht?

Of is er nog een andere reden?

Het feit dat ze traag opstarten lijkt me triviaal daar de normaal gebruikte lampen ook traag opstarten.

groeten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fluorescentielampen

......daar de normaal gebruikte lampen ook traag opstarten.
Dat doet vermoeden dat het toch fluorescentielampen zijn.

Berichten: 254

Re: Fluorescentielampen

Dat doet vermoeden dat het toch fluorescentielampen zijn.
mja inderdaad daar begon ik ook al aan te twijfelen.

De vraag is dus een beetje dubbel, enderzijds lees ik als vraagstelling in mijn cursus waarom worden er geen fluorescentielampen gebruikt op sportvelden en anderzijds is het toch zo dat vaak de lampen op sportvelden niet direct opspringen.

PS. hetgeen ik zei over het feit dat bij fluorescentielampen dat je een deel van je energie eigenlijk verliest onder de vorm van niet zichtbaar licht, klopt toch wel? of mis ik daar ook?

Berichten: 2

Re: Fluorescentielampen

Fluoriscentielampen hebben een te lage lichtopbrengt in vergelijk met het wattage.

Hogedruk natriumlampen met xenongas hebben een vele betere lichtopbrengst/wattage eens ze op bedrijfstemperatuur zijn.

Bovendien hebben deze lampen ook een veel langere levensduur.

Berichten: 254

Re: Fluorescentielampen

Hermien schreef:Fluoriscentielampen hebben een te lage lichtopbrengt in vergelijk met het wattage.

Hogedruk natriumlampen met xenongas hebben een vele betere lichtopbrengst/wattage eens ze op bedrijfstemperatuur zijn.

Bovendien hebben deze lampen ook een veel langere levensduur.
Ok, dat komt dus min of meer neer op wat ik zei dan.

Je moet er te veel volt, energie insteken voor wat je eruit krijgt.

:D

Berichten: 45

Re: Fluorescentielampen

Ik had nog de volgende vraag over fluorescentielampen:

Op wikipedia staat het volgende: "Elk van de fosforen straalt slechts een gedeelte van de energie van het ultraviolet-foton uit als licht, de rest (het grootste deel) wordt omgezet in warmte"

Bedoelt men met die omzetting in warmte dan IR-straling?

Dat dus de UV golf die je in de lamp steekt wordt omgezet in een zichtbare golf (het licht) en een IR-straling, dewelke men op wikipedia dan warmte noemt?

Of mag je IR-straling niet synoniem nemen voor warmte ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Fluorescentielampen

Bedoelt men met die omzetting in warmte dan IR-straling?
Nee. IR is de (hoofdzakelijke) frequentie die wordt uitgezonden door voorwerpen die tot ongeveer 1000 °C warm zijn. Nog warmer en het voorwerp gaat rood gloeien, nog heter en het wordt witgloeiend( dwz behalve rood ook andere regenboogfrequenties)
Dat dus de UV golf die je in de lamp steekt wordt omgezet in een zichtbare golf (het licht) en een IR-straling, dewelke men op wikipedia dan warmte noemt?
Je steekt geen UV golf in je lamp. In je lamp worden (kwik)moleculen geëxciteerd, die daarop UV uitzenden, wat dan de moleculen in de fosforescerende laag op de buis exciteert, die daardoor dan zichtbaar licht uitzenden, alsmede warm worden en dus vervolgens ook IR uitzenden.

http://www.sciam.com/article.cfm?id=how-do-neon-lights-work
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer