[chemie] colligatieve eigenschappen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 265

[chemie] colligatieve eigenschappen

Ik heb hier een vraagstuk waar ik het juiste antwoord niet op uitkom. willen jullie eens kijken waar de fout in mijn werkwijze zit?

50.0 g van een niet elektroliet worden opgelost in 1000g water. Het vriespunt van deze oplossing bedraagt -0.46 °C. hoeveel bedraagt de molaire massa van de verbinding?

uitwerking

geg: massa elektroliet = md = 50.0g

massa solvent = ms = 1000.0g

massa oplossing = mS = 1050.0 g

ΔTc(vriespuntsverlaging) = 0.46°C

Kc = 1.85 voor water

ΔTc = T°c - Tc = (totale molaliteit van de opgeloste stof) . Kc (Kc = cryoscopische constante)

totale molaliteit = massa opgeloste stof / molaire massa opgeloste stof(MMd)+massa oplossing

= md/MMd + mS

ΔTc = (md/MMd+mS).Kc

0.46 = (50/MMd+1050). (1.85)

==> MMd = (md.Kc)/(ΔTc.mS) = (50.1,85)/(0,46.1050) = 0.191

echter dit lijkt mij een zeer lage molaire massa en de oplossing trouwens zegt dat de molaire massa 200g/mol zou moeten zijn. Waar zit mijn fout?
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [chemie] colligatieve eigenschappen

totale molaliteit = massa opgeloste stof / molaire massa opgeloste stof(MMd)+massa oplossing

= md/MMd + mS

ΔTc = (md/MMd+mS).Kc

0.46 = (50/MMd+1050). (1.85)
Ik begrijp niet wat je hier doet. Je telt de molen opgeloste stof op bij de massa totale oplossing??????

Kc = 1,85 dus 1 mol opgeloste stof in 1000 gram oplosmiddel (in dit geval water) zou een vriespuntsverlaging geven van 1,85 oC.

De werkelijke vriespuntsverlaging is 0,46 oC dus was er niet 1 mol maar 0,46/1,85 = 0,249 mol opgelost in 1000 gram water.

Dus die 50 gram is gelijk aan 0,249 mol

Dus molmassa is .........
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [chemie] colligatieve eigenschappen

Dag Nikske, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [chemie] colligatieve eigenschappen

Fred F. schreef:Ik begrijp niet wat je hier doet. Je telt de molen opgeloste stof op bij de massa totale oplossing??????

Kc = 1,85 dus 1 mol opgeloste stof in 1000 gram oplosmiddel (in dit geval water) zou een vriespuntsverlaging geven van 1,85 oC.

De werkelijke vriespuntsverlaging is 0,46 oC dus was er niet 1 mol maar 0,46/1,85 = 0,249 mol opgelost in 1000 gram water.

Dus die 50 gram is gelijk aan 0,249 mol

Dus molmassa is .........
Ok, als het zo simpel is... . In mijn cursus stond onder het puntje bepalen van de molaire massa door ebullioscopie of cryoscopie deze werkwijze beschreven . Daarom dacht ik deze te volgen. In een voorbeeldje dat ik nu ga uitschrijven deden ze juist hetzelfde.

"Een oplossing van 22g van een onbekende covalente verbinding in 500g benzeen, die hierin niet dissocieert of associeert, kookt op 81,2 °C bij 1 atm. welke is de molaire massa van deze verbinding?.

oplossing: Het kookpunt van benzeen bedraagt 80.1 °C bij dezelfde druk en dus is de kookpuntsverhoging van de oplossing ΔTe = 1.1°C (of K)



aangezien er geen associatie of dissociatie optreedt is de reele molariteit gelijk aan de formele molariteit en dus kan volgende formule worden toegepast:

MMd = (md . Ke/mS.ΔTe) = (22.0g . 5.53 °Ckgmol^-1)/(0.500 kg. 1,1°C)

= 1,0 . 10^2 g/mol

waarbij dus MMd = molaire massa opgeloste stof, Ke = ebullioscopische constante, mS = massa oplossing en ΔTe = de kookpuntsverhoging.)

Waarom kan deze oefening dan wel op die manier en de vorige oefening niet? maw ik zie mijn fout dus niet echt goed in, alhoewel ik wel snap dat jouw methode een simpelere methode is.

Alvast bedankt
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [chemie] colligatieve eigenschappen

Voor de vorige opgave met vriespuntsverlaging kun je dezelfde methode gebruiken. Dan wordt het:

MMd = (md . Kc/mS.ΔTc) = (50g . 1,85 °C.kg.mol-1)/(1.0 kg. 0,46°C) = 200 g/mol

Komt op hetzelfde neer als wat ik deed. Ik kon het simpeler doen omdat in dit geval de hoeveelheid oplosmiddel toevallig precies 1 kg was.

Maar wat jij deed met eerst de totale hoeveelheid oplossing van 1050 gram te berekenen en dat daarna optellen bij 50/MMd was fout, waardoor jij een antwoord kreeg dat een factor 1050 te klein was.

Het gaat om het aantal kg oplosmiddel, niet om het aantal gram oplossing.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [chemie] colligatieve eigenschappen

Fred F. schreef:Voor de vorige opgave met vriespuntsverlaging kun je dezelfde methode gebruiken. Dan wordt het:

MMd = (md . Kc/mS.ΔTc) = (50g . 1,85 °C.kg.mol-1)/(1.0 kg. 0,46°C) = 200 g/mol

Komt op hetzelfde neer als wat ik deed. Ik kon het simpeler doen omdat in dit geval de hoeveelheid oplosmiddel toevallig precies 1 kg was.

Maar wat jij deed met eerst de totale hoeveelheid oplossing van 1050 gram te berekenen en dat daarna optellen bij 50/MMd was fout, waardoor jij een antwoord kreeg dat een factor 1050 te klein was.

Het gaat om het aantal kg oplosmiddel, niet om het aantal gram oplossing.
Ah ok, nu begrijp ik het. Bedankt!!
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Reageer