[wiskunde] jaarlijks kostenpercentage jkp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[wiskunde] jaarlijks kostenpercentage jkp

Beste,

Kunne jullie met deze vraagstuk aub. helpen ik vind hier niet direct een methode voor.

Ik heb meerdere keren geprobeerd om deze op te lossen met Anuiteiten maar het is mij niet gelukt om 247 euro/maand te vinden.

Gegeven:

In een advertentie voor een auto lees je dat je via een financieringsformule een wagen kan aanschaffen voor 247 EUR/maand. In de kleine lettertjes staat verder nog: voorschot 15%, 36 maandaflossingen waarvan een laatste van 5 000 EUR en een JKP = 7%. De wagen kost 14 000 EUR.

Gevraagd:

Controleer de grootte van de maandelijkse aflossing

Oplossing:

De maandelijkse aflossing bedraagt 246,85 EUR. Zoals wettelijk voorgeschreven

rond de financieringsinstelling dit af naar 247 EUR/maand.

bedankt voor de moeite.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] jaarlijks kostenpercentage jkp

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.502

Re: [wiskunde] jaarlijks kostenpercentage jkp

Je kunt ook anders gaan rekenen:

Auto totaal 14000,--

aanbetaling 15% 2100,--

_______

sub 11900,--

36 aflossingen van 247 8892,--

_______

rest zonder rente 3008,--



Eindtermijn echter incl.rente 5000,--

_______

Rentebedrag dus 1992,-- over 3 jaar over een gemiddeld bedag van 8892 /2 = 4446,-- (je lost af!)

Aflossing per jaar was 12* 247,-- = 2964,-- met gem.rente 1992/3 = 664,-- = 6,37% van (11900-6*247,--=10418,--),

Dit lijkt het te moeten zijn,dus alleen berekend over de aflossingen van 30 maanden,maar het eerdere percentage over het totale aankoopbedrag is m.i.veel hoger.

Reageer