[wiskunde] loodrechte stand rechten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[wiskunde] loodrechte stand rechten

Kort vraagje

Als voor 2 rechten geldt dat het product van de richtingscoëfficiënten gelijk is aan -1, dan staan beide rechten loodrecht op elkaar. Het "-1 zijn" van het product van de richtingscoëfficiënten is dus een voldoende voorwaarde voor het loodrecht snijden van beide rechten.

Wat ik mij nu echter afvroeg, is het ook een nodige voorwaarde? Ik veronderstel van niet want als je bvb. het geval van x- en y-as bekijkt in een cartesisch assenstelsel, dan zal aan bovenstaande niet voldaan worden. Iemand beweerde net het tegendeel en bracht me aan het twijfelen...

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] loodrechte stand rechten

Het is een nodige en voldoende voorwaarde. De y-as heeft geen richtingscoefficient, en moet je apart bekijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] loodrechte stand rechten

Het probleem is een beetje dat er bij de y-as geen sprake is van een richtingscoëfficient (of die is :D of - :P ).

Meestal wordt loodrechtheid meer algemeen met behulp van een inproduct gedefinieerd. Als het inproduct van de richtingsvectoren van twee lijnen 0 is, dan (dat is voldoende en noodzakelijk) staan ze loodrecht op elkaar. Dit werkt dan ook voor lijnen in meer dimensies dan twee.

De richtingsvector is een vector van lengte 1 in de richting van de lijn, bijvoorbeeld voor de x-as:
\(\left( \begin{matrix}1 \\ 0 \end{matrix} \right)\)
en de y-as:
\(\left( \begin{matrix}0 \\ 1 \end{matrix} \right)\)
Het inproduct van
\(\left( \begin{matrix}x \\ y \end{matrix} \right)\)
en
\(\left( \begin{matrix}p \\ q \end{matrix} \right)\)
is het getal
\(xp+yq\)
.

Als je van lijnen met een richtingscoëfficient (dus alle rechten behalve de y-as) de richtingsvector zou bepalen en bovenstaande zou toepassen, zou daar ook 0 uitkomen indien het product van de rc's -1 was.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] loodrechte stand rechten

Het is een nodige en voldoende voorwaarde, als de rechten in kwestie een richtingscoëfficiënt hebben. De y-as en de x-as zijn allebei rechten, staan loodrecht op elkaar en daarvoor geldt het niet - je opmerking is wel terecht vind ik.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] loodrechte stand rechten

Het is een nodige en voldoende voorwaarde, als de rechten in kwestie een richtingscoëfficiënt hebben. De y-as en de x-as zijn allebei rechten, staan loodrecht op elkaar en daarvoor geldt het niet - je opmerking is wel terecht vind ik.
Helemaal mee eens, maar je zou hier kunnen zeggen dat 'de uitzondering de regel bevestigd'.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] loodrechte stand rechten

Helemaal mee eens, maar je zou hier kunnen zeggen dat 'de uitzondering de regel bevestigt'.
Zo zou je het kunnen zeggen ja :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer