apartheid in zuid afrika

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

apartheid in zuid afrika

wie zou mij wat informatie kunnen geven over zuid-afrika na 1990,na de apartheid. wat er allemaal veranderd is na deze apartheid en welke wetten de Afrikanen meer hebben gekregen.

edit mod(Lala): is de "n" op je toetsenbord kapot? Ik heb je tekst iets aangepast.

Re: apartheid in zuid afrika

Ik kan niet zeggen dat ik op de hoogte ben van de juridische ontwikkelingen na de afschaffing van apartheid, maar ik heb het land wel een aantal malen bezocht sindsdien. Bij mijn weten zijn alle wetten ten gevolge van apartheid afgeschaft, en alle publieke faciliteiten zijn nu toegankelijk ongeacht etnische kenmerken. Desondanks kreeg ik wel de indruk dat er nog rassen kwesties spelen. Met name de minder welvarende blanken klagen nu dat zij degenen zijn die gediscrimineerd worden: overheidsinstanties zouden nu een voorkeur geven aan kleurlingen. Omgekeerd, zijn er ook nog steeds kleurlingen die overtuigd zijn dat discriminatie tegen hen continueert. Ik denk echter dat deze kwesties nooit compleet zullen verdwijnen in Zuid Afrika, net zoals in elk ander land.

Re: apartheid in zuid afrika

Ik woon nu in Zuid-Afrika sinds een jaar, en ik heb al lang gemerkt dat het racisme hier hoogtij viert, vooral aan de kant van de blanken. Je ziet ook duidelijk dat de meeste 'handenarbeid' hier gedaan wordt door zwarten. Wegenwerken, kuisploegen, het zijn allen zwarten, terwijl er meestal wel een blanke ploegbaas staat toe te kijken. Ik heb geen bewijzen maar ik ben er zeker van dat een zwarte hier gemiddeld VEEL minder betaald wordt dan een blanke.

Het uitgaansleven is ook vrij gescheiden. Ze kunnen geen zwarten verbieden om in blanke clubs binnen te komen, maar ze zouden er wel buiten'gekeken' worden dus ze komen er niet. Blanken gaan niet naar zwarte clubs en omgekeerd, er zijn zeer weinig clubs waar ik gemengd volk gezien heb, in pubs daarentegen heb je dat wel.

De zwarten die ik ontmoet heb zijn niet racistisch, ondanks wat de blanken hen hebben aangedaan. Ik heb tot nu toe meer problemen gehad met blanken dan met zwarten, hoewel ik zelf blank ben. Van de blanken die ik hier heb ontmoet, is 90% racistisch. De meesten hebben dan zelf ook iets meegemaakt met zwarten(overvallen, bestolen,...) maar dat is vrij logisch want de kansarme bevolking in Zuid-Afrika bestaat bijna enkel uit zwarten, en ja het is over het algemeen onveiliger dan Nederland..

Ik kan alleen spreken over de buurt rond Johannesburg (niet het onveilige centrum), en niet de rest van Zuid-Afrika. Zuid-Afrika is een wereld op zich en verschilt erg van regio tot regio...

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: apartheid in zuid afrika

Van de blanken die ik hier heb ontmoet, is 90% racistisch....
Dat krijg je er ook zo maar niet uit, want bijna iedere volwassene in Zuid-Afrika heeft op school geleerd dat apartheid de beste manier was om de

staat in te richten. Daarbij is de criminaliteit on der zwarten erg hoog. Door het einde van de apartheid zijn heel veel banen verloren gegaan

omdat arbeiders gewoonweg te duur werden. Al deze ontslagen waren natuurlijk zwarten met nauwelijks opleiding. In die groep is de

criminaliteit enorm toegenomen.

Familie van mij woont op het platteland van in het noorden. Zij hebben daar een boerderij en zeggen dat er niet veel veranderd is.

Ze hebben nog steeds dezelfde arbeiders in dienst, al kunnen ze de beloning voor het verichte werk niet meer helemaal zelf bepalen.

Desalniettemin is er zo weinig werk dat veel zwarten hun baan koste wat het kost willen behouden. Op papier lijkt het allemaal goed geregeld,

maar in de praktijk is er, op het platteland in elk geval, weinig veranderd.

Wel hebben alle boerderijen tegenwoordig tralies voor de ramen in verband met inbraken. Mijn familie vertelde het volgende:

'Vroeger werd er niet ingebroken, want als de boer zag dat een zwarte inbrak dan pakte je je buks en legde je hem gewoon om. Als je dat

tegenwoordig doet, zelfs op het platteland, kom je in grote problemen.'

Wij zouden zeggen 'terecht', maar veel Afrikaner boeren houden het heft liever in eigen hand en kiezen nog steeds liever voor de erste optie.

Ook omdat politie op de platteland erg dun gezaaid is. Je merkt ook wel dat ze het vervelend vinden dat ze de touwtjes niet zo strak meer in

handen hebben. Veel blanken zijn daardoor wat gefrustreerd en zien de toekomst van Zuid-Afrika ook niet meer goedkomen na de

ontwikkelingen van de laatste tien jaar.

Misschien kan je hier nog wat informatie vinden in onderste artikelen:

http://www.lbr.nl/?node=2723
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Reageer