[natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 102

[natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

Ey mensen,

Ik kom niet uit deze opgave, hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.

Als een baby wakker wordt en begint te huilen (hard genoeg) moet er, als het schreeuwen langer dan 4 seconden duurt, in de huiskamer een zoemer gaan. De babyfoon moet vanuit de huiskamer aan- en uitgeschakeld kunnen worden. Ontwerp een schakeling op het systeembord die bovenstaande eisen realiseert.

Ik heb dus wat gemaakt, hopelijk doet het plaatje het. We maken dus gebruik van één systeembord, en op de computer met Systematic heb ik een schakeling gemaakt, maar met 2 Memory's. Mijn vraag is dus hoe kan ik de schakeling maken met maar 1 memory.

Bedankt

Broekhem
Bijlagen
naamloos.JPG
naamloos.JPG (28.21 KiB) 2237 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

Kan iemand hier een handje toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 102

Re: [natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

Kan iemand hier een handje toesteken?


Niemand die me kan helpen? :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

We houden niet zo van bumps :D . Ik had hem als moderator al een duwtje gegeven voor je, we hebben liever niet dat gebruikers dat zelf gaan doen, want dan wordt het een zootje . Toch kan ik het me voorstellen na een aantal dagen, dus we zien het door de vingers voor deze ene keer.
Als een baby wakker wordt en begint te huilen (hard genoeg) moet er, als het schreeuwen langer dan 4 seconden duurt, in de huiskamer een zoemer gaan. De babyfoon moet vanuit de huiskamer aan- en uitgeschakeld kunnen worden. Ontwerp een schakeling op het systeembord die bovenstaande eisen realiseert.
Kern van de opdracht:

als baby huilt, dan moet er een zoemer afgaan. (naar details kijken we nog even niet)
sensor.png
sensor.png (4.37 KiB) 1969 keer bekeken


Op de stippellijn moet er nog van alles komen, maar dit is Des Pudels Kern.

dan moeten we eens gaan kijken aan wat voor voorwaarden nóg voldaan moet worden:

Bijvoorbeeld, als babytje tevreden in zichzelf ligt te mummelen hoeft die zoemer nog niét af te gaan.

dan kunnen we het geluidssignaal langs een comparator gooien. Zacht geluid geen signaal, harder geluid wél:
sensor1.png
sensor1.png (6.5 KiB) 1924 keer bekeken


Zover mee eens, en zien we dan het principe waarlangs je verder gaat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: [natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

2 vragen bij jouw schakeling:

1/ Wat versta je onder drukschakelaar? Heeft deze zelf al een geheugen, m.a.w. als je er 1 maal op drukt blijft ze dan aan of moet je ze ingedrukt houden?

2/ Werkt de schakeling momenteel zoals je hem gemaakt hebt op de computer?

Berichten: 102

Re: [natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

Burgie schreef:2 vragen bij jouw schakeling:

1/ Wat versta je onder drukschakelaar? Heeft deze zelf al een geheugen, m.a.w. als je er 1 maal op drukt blijft ze dan aan of moet je ze ingedrukt houden?

2/ Werkt de schakeling momenteel zoals je hem gemaakt hebt op de computer?
Het is gewoon een drukschakelaar die een hoog signaal geeft als je hem indrukt, maar als je hem loslaat wordt het weer een laag signaal, daarom heb ik een geheugencel erachter gezet (met het programma systematic, kan ik geen schakelaar invoegen die je aanzet EN aan blijft, zo'n switchknop dus).

De schakeling werkt op mijn computer, dus in principe klopt die wel. Maar aangezien we die op school moeten maken met één systeembord en dus maar één geheugencel klopt die dus "niet".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

Goed, ga dan eens op mijn manier verder met de volgende kleine stap:

Als de baby huilt moet die zoemer BLIJVEN zoemen (totdat iemand hem uitzet, maar da's dan weer de volgende stap)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 102

Re: [natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

Jan van de Velde schreef:We houden niet zo van bumps :D . Ik had hem als moderator al een duwtje gegeven voor je, we hebben liever niet dat gebruikers dat zelf gaan doen, want dan wordt het een zootje . Toch kan ik het me voorstellen na een aantal dagen, dus we zien het door de vingers voor deze ene keer.

Zover mee eens, en zien we dan het principe waarlangs je verder gaat?
Sorry was niet mijn bedoeling om dit te doen!

Ik heb het tot nu toe met je eens, maar dat had ik eigenlijk al. Ik zit dus in de knoei met 2 geheugencellen, ik mag er in principe maar één gebruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

Ja, maar ga dan eens verder op die weg.

Gooi weg wat je hebt en begin systematisch opnieuw. Daarom heet het systeembord.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 102

Re: [natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

Oke eens kijken.

Eerst moet het systeem worden aangezet, dit wordt gedaan met een schakelaar (het liefst dus een aan/uit schakelaar; aan blijft aan!) Ik heb dus 2 drukschakelaars gebruikt, een daarvan gaat naar de set van de geheugencel, en de andere gaat naar de reset (Hier zit dus het probleem)

Als de baby 3 sec. huilt mag de zoemer niet aangaan, daarom zit na de comparator een invertor en vervolgens op de reset van de pulsenteller (geen gehuil geeft een hoog signaal op de reset, als het huilen begint wordt de reset laag waardoor er geteld wordt). "Pootje 4" gaat vervolgens naar de geheugencel, daardoor blijft de zoemer als maar aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

Volgens mij zet je honderd stappen gelijk. Wil je zeggen dat je plaatje werkt, maar dat je enige probleem is dat je twee geheugencellen gebruikt? (ik ken namelijk niet de voorwaarden waaronder bijvoorbeeld jouw geheugencel of je pulsenteller precies werken, daar zit voor mij het probleem om dit verder te beoordelen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 102

Re: [natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

Ik ga misschien te snel, maar dit komt door de tijdsdruk (over een paar dagen moet ik het afhebben).

De schakeling werkt op mijn computer. Ik snap niet precies wat je bedoelt met: (ik ken namelijk niet de voorwaarden waaronder bijvoorbeeld jouw geheugencel of je pulsenteller precies werken)

Als de ingang (set) van de geheugencel hoog is, blijft de uitgang hoog. Als de set en reset hoog zijn, is de uitgang hoog; de set overheerst. Als vervolgens de set laag is en de reset hoog, dan is de uitgang laag --> bedoel je dit met voorwaarden?

Het is gewoon lastig uit te leggen via de pc. Mondeling is altijd handiger :D

Berichten: 582

Re: [natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

Ik heb ook ooit nog met dit programma iets in elkaar geprutst voor een vriend. Ik ken het programma dus wel en op het eerste gezicht ziet je schakeling er wel ok uit. Even een ander vraagje: welk systeembord krijgen jullie ter berschikking? Deze? Kan namelijk handig zijn om te zoeken naar alternatieven voor die 2de geheugencel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

Als de ingang (set) van de geheugencel hoog is, blijft de uitgang hoog. Als de set en reset hoog zijn, is de uitgang hoog; de set overheerst. Als vervolgens de set laag is en de reset hoog, dan is de uitgang laag --> bedoel je dit met voorwaarden?
Dat is precies wat ik bedoel met "voorwaarden".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 102

Re: [natuurkunde] systeembord opgave (babyfoon)

Ik heb ook ooit nog met dit programma iets in elkaar geprutst voor een vriend. Ik ken het programma dus wel en op het eerste gezicht ziet je schakeling er wel ok uit. Even een ander vraagje: welk systeembord krijgen jullie ter berschikking? Deze? Kan namelijk handig zijn om te zoeken naar alternatieven voor die 2de geheugencel.


Jup dat is hem, oftewel deze: Systeembord

Reageer