[wiskunde] cycloïde variant op oppervlakte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[wiskunde] cyclo

Beste in mijn cursus van integraalrekening.. heb ik al aangetoond dat de oppervlakte onder de cyloïde gelijk is aan 3pi * a²

of met andere woorden dat dit 3keer de opp is van de vormende cirkel van de cycloïde

Nu is mijn vraag wat de oppervlakte wordt als de vormende cirkel slechts 3/4 van zijn omwenteling maakt ?

Moet ik dan alleen de integratiegrenzen aanpassen van de integraal ?

Alvast bedankt !

Mathieu

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] cyclo

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: [wiskunde] cyclo

ok

Sorry hiervoor TD !

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] cyclo

De cirkel die de cycloïde vormt heeft een parametervoorstelling waarbij t loopt van 0 tot 2.pi voor een volledige omwenteling. Ik vermoed dat je de oppervlakte ook berekent met behulp van de parametervoorstelling van de cycloïde, met t eveneens van 0 tot 2.pi voor de eerste volledige boog. Laat t lopen tot 3.pi/2 voor driekwart omwenteling van de cirkel. Let wel op dat dit misschien niet overeenstemt met wat je zou bedoelen met "driekwart van de boog"...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: [wiskunde] cyclo

Neen het is niet 3 kwart van de boog,

de vraag is "als de vormende cirkel slechts 3/4e van zijn omwenteling maakt..

Dus zo kan ik dan gewoon de grenzen aanpassen van 0 tot 3.pi/2 en dan equivalent uitwerken zoals de uitwerking van de oppervlakte onder de volledige cycloïde ?

Bedankt alvast !

Mathieu

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] cyclo

Dat zou moeten lukken ja... Je kan dat zelf nagaan dat er wel veel meer dan 3/4 van de oppervlakte al gevormd is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer