Waarom zijn er nog apen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 377

Waarom zijn er nog apen?

Volgens de evolutietheorie stamt de mens af van de aap. Is er een verklaring waarom wij de aap uberhaubt nog kennen als aap? Als er een lange evolutie van aap naar mens bestaat, waarom zijn er bijvoorbeeld geen tussensoorten? Waarom kennen we enerzijds de mens en de aap. En waarom is de aap zelf niet mee geëvolueerd?

Berichten: 8.614

Re: Waarom zijn er nog apen?

Om te beginnen stamt de mens niet af van de aap, maar hebben aap en mens gemeenschappelijke voorouders.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Waarom zijn er nog apen?

Oke, maar dan reduceer ik het volledig: we hebben allemaal dezelfde voorouder; alles komt uit één substantie.

Oke, maar dan reduceer ik het volledig: we hebben allemaal dezelfde voorouder; alles komt uit één substantie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Waarom zijn er nog apen?

Dus? Geldt dat niet voor al het levende?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Waarom zijn er nog apen?

Waarom zouden er volgens Darwin dan geen apen meer kunnen bestaan?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 264

Re: Waarom zijn er nog apen?

Volgens de evolutietheorie stamt de mens af van de aap. Is er een verklaring waarom wij de aap uberhaubt nog kennen als aap? Als er een lange evolutie van aap naar mens bestaat, waarom zijn er bijvoorbeeld geen tussensoorten? Waarom kennen we enerzijds de mens en de aap. En waarom is de aap zelf niet mee geëvolueerd?
Ten eerste, wat Klintersaas al zei, De mens is niet geevolueerd van "de"? aap, maar mensen en andere primaten delen gezamenlijke voorouders.

Ten tweede, apen (de ene soort of de ander) zijn ook verder geevolueerd na divergentie tussen de verschillende soorten van primaten (waaronder de mens).

Mensen zijn ook verder geevolueerd sinds zij menselijk werden, zo ook de verschillende apensoorten sinds zij als apparte soort onderscheidbaar werden van andere primaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Waarom zijn er nog apen?

Is er een verklaring waarom wij de aap uberhaubt nog kennen als aap?
De naam aap is tevens gegeven lang na het "splitsen" van de soorten
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Waarom zijn er nog apen?

het is vreemd dat de mens en de (verschillende soorten) apen een duidelijk onderscheid vormen, als zij beide dezelfde evolutie hebben doorgemaakt. waarom zien wij bijvoorbeeld geen apen evolueren naar mens?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Waarom zijn er nog apen?

De evolutie vraagt veel tijd en is niet merkbaar in één mensenleven.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 264

Re: Waarom zijn er nog apen?

het is vreemd dat de mens en de (verschillende soorten) apen een duidelijk onderscheid vormen, als zij beide dezelfde evolutie hebben doorgemaakt. waarom zien wij bijvoorbeeld geen apen evolueren naar mens?
Wellicht ligt het aan ons mens zijn dat we andere soorten primaten generaliseren alsof zij allemaal zo op elkaar lijken,

Ja een chimpansee en een bonobo tonen gelijkenissen, maar die zijn waarschijnlijk recenter tot twee soorten geevolueerd. Maar chimpasees, gorillas, en orang-outans die verschillen enorm van elkaar, en dan heb ik het nog niet eens over bavianen, makaken, neusapen etc etc.

Waarom zou een aap moeten evolueren naar mens. Ik heb het idee dat je "je teveel "een richting" bij evolutie voorstelt, misschien zelfs een voorkeursrichting.

Een aap (van welke willekeurige soort) is niet minder geevolueerd dan de mens, alleen in een andere richting.

zie ook Chimps More Evolved Than Humans

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Waarom zijn er nog apen?

De evolutie vraagt veel tijd en is niet merkbaar in één mensenleven.


Uiteraard, maar de evolutie van de mens heeft toch een zelfde tijd gehad als de aap?

Berichten: 264

Re: Waarom zijn er nog apen?

Over die neiging tot generaliseren gesproken.

Die neusaap werd in Borneo ookwel "orang belanda" (Hollander) genoemd.

Voor de mensen daar leken Hollanders en die neusapen heel erg op elkaar.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Waarom zijn er nog apen?

offtopic: generaliseren, wordt wat mij betreft, te vaak gebruikt om een kanttekening te plaatsen. Een generalisatie is onomkoombaar omdat we gewoonweg niet alles kunnen reduceren.

Berichten: 4.546

Re: Waarom zijn er nog apen?

Uiteraard, maar de evolutie van de mens heeft toch een zelfde tijd gehad als de aap?
De mens IS een aap :D Maar evolueren is geen vast gegeven, het gebeurd niet bij voorbaat, er moet wel reden zijn tot. Volgens mij heet dat selectiedruk.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 264

Re: Waarom zijn er nog apen?

offtopic: generaliseren, wordt wat mij betreft, te vaak gebruikt om een kanttekening te plaatsen. Een generalisatie is onomkoombaar omdat we gewoonweg niet alles kunnen reduceren.
Tja generalisaties zijn niet erg, slechts bedoeld om overeenkomsten aan te geven, zoals het differentieren er ook is om de verschillen te benadrukken.

Maar meer ontopic: De generalisatie "Apen" is niet helemaal logisch. Bv. een baviaan en een chimpansee worden onder 1 groep geschaard, en de mens daarvan afgescheiden. "Apen" betekent eigenlijk alle primaten behalve de mens.

Maar zo'n apparte positie heeft de mens niet tussen de primaten. Tussen een chimp en een mens zit minder verschil dan tussen een chimp en een baviaan. Bij het groeperen van die drie soorten zou de baviaan de outgroup moeten zijn en niet de mens. Daarom spreek ik liever over primaten dan over apen.

Daarbij komt ook dat in het engels het woord "Apes" voor mensapen wordt gebruikt, maar soms als "Apen" in nederlandse vertalingen terecht komt.

Reageer