traagheidsmoment van ligger berekenen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

traagheidsmoment van ligger berekenen

Wie weet hoe je het traagheidsmoment van een stalen ligger (bv. He100A) berekend? :shock:

Ik weet hoe je het lijf en flens berekent, maar dan komen die 4 afrondingen nog erbij. Hoe bereken je die? Liefst zie ik hoe alles moet, dan kan ik zien of ik fouten heb gemaakt.

Bouwkunde student, Jeroen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: traagheidsmoment van ligger berekenen

Kan zijn dat ik de plank helemaal missla, maar daar staan toch tabellen van in het polytechnisch zakboek?

Re: traagheidsmoment van ligger berekenen

Ja, dat klopt. Maar ik wil die tabellen in excel zetten, zodat je een berekening automatisch maakt. In plaats alles in te vullen, wordt de traagheidsmoment berekend.

Re: traagheidsmoment van ligger berekenen

weet niemand een antwoord? :shock:

weet iemand dan hoe je het zwaartepunt en traagheidsmoment van 1/4 van een cirkel berekend??

Jeroen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: traagheidsmoment van ligger berekenen

worden die niet verwaarloosd? om de lassen te berekenen die het lijf met de flenzen verbindt, worden ook steeds benaderingen gebruikt, met als grootste fout de breedte/dikte van de las (waarbij er niet met de wortel van 2 wordt vermenigvuldigd om de las in het vlak te plaatsen)

Re: traagheidsmoment van ligger berekenen

volgens iemand anders niet. deze lassen zijn eigenlijk alleen lassen wanneer je te maken hebt met een gelaste profiel. Bij gewalste profielen horen deze afronden erbij, denk ik zelf ook :shock: .

Ik heb met excel een blad gemaakt waarbij je de maten van 2 flensen en lijf invult en daarna wordt het traagheidsmoment berekend. alleen deze komt niet overeen wanneer ik de maten van bijv een ipe100 invul. het scheelt weinig, maar toch

Re: traagheidsmoment van ligger berekenen

heeft niemand een antwoord waar ik aan iet heb??????????
Je wil weten hoe je het traagheidsmoment van een cirkel berekend??

Dat is: Pie/4*straal^4

Het zwaartepunt = Sy/A

Sy=Statisch moment (Integraal uit: z*dA)

A=oppervlakte

Re: traagheidsmoment van ligger berekenen

Die zijn te verwaarlozen!!

Daarom staan ze ook niet in de tabellen.

Re: traagheidsmoment van ligger berekenen

Voord de traagheidsmomenten van alle doorsnedes geldt: Oppervlakte*arm^2. Als je die afronding in een I-profiel per sé mee wilt tellen dan snij je dat plakje er even uit, bereken de oppervlakte en hoogte van het zwaartepunt en laat je de stelling van Steiner er op los.

Voor een cirkel geldt I= (Pi/64)*D^4 dit volgt uit Ipol = integraal van r^2dA, Iy+Iz- Ipol, vanuit de symmetrie volgt: Iy of Iz = 1/2(integraal vanr^2dA)

Een bouwkunde student zou dit volgens mij toch wel moeten weten?

[/list]

Berichten: 107

Re: traagheidsmoment van ligger berekenen

Anonymous schreef:Voor de traagheidsmomenten van alle doorsnedes geldt: Oppervlakte*arm^2. Als je die afronding in een I-profiel per sé mee wilt tellen dan snij je dat plakje er even uit, bereken de oppervlakte en hoogte van het zwaartepunt en laat je de stelling van Steiner er op los.  

Voor een cirkel geldt I= (Pi/64)*D^4 dit volgt uit Ipol = integraal van r^2dA, Iy+Iz= Ipol, vanuit de symmetrie volgt: Iy of Iz = 1/2(integraal vanr^2dA)

Een bouwkunde student zou dit volgens mij toch wel moeten weten?

[/list]
Waarom word ik nu weer als gast bekend gemaakt? Ik was wel ingelogd.

nb. Ik neem aan dat je bekend bent met Steiner?

Reageer