MACHOs en WIMPs

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

MACHOs en WIMPs

Beste mensen,

Ik vroeg me af hoe MACHOs en WIMPs verschillen in hun effecten. Hoe weten we dat deze twee soorten zwarte materie verschillend zijn? Zijn hun effecten, die ze door hun gravitatie uitoefenen op bijvoorbeeld de lichtstralen van een ster dusdanig anders dat er uit valt op te maken dat het om twee soorten gaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: MACHOs en WIMPs

Sjuul schreef:Beste mensen,

Ik vroeg me af hoe MACHOs en WIMPs verschillen in hun effecten. Hoe weten we dat deze twee soorten zwarte materie verschillend zijn? Zijn hun effecten, die ze door hun gravitatie uitoefenen op bijvoorbeeld de lichtstralen van een ster dusdanig anders dat er uit valt op te maken dat het om twee soorten gaat?
Dit is wat ik er zo snel over kon vinden:
WIMPs (Engels acroniem voor Weakly Interacting Massive Particles), gebruikt in een mogelijke verklaring voor de problematiek rond donkere materie. De deeltjes hebben een "lage interactie" omdat ze niet door de sterke kernkracht of de elektromagnetische kracht worden be�nvloed. Hun interactie met normale materie (elektronen, protonen en neutronen) vindt alleen via de zwaartekracht plaats.
natuurkunde.nl schreef:Macho�s (MAssive Compact Halo Objects) zijn allerlei zware en donkere hemellichamen, zoals bruine en witte dwergen.  Wimp�s (Weakly Interacting Massive Particles) zijn niet baryonische deeltjes. Deze deeltjes zijn echter nog nooit waargenomen.

(INTERMEZZO. Wat zijn baryonische deeltjes? Materiedeeltjes zijn opgebouwd uit weer kleinere deeltjes: quarks of leptonen. Quarks vormen altijd groepjes, dit worden hadronen genoemd. Alle hadronen die uit drie quarks bestaan worden baryonen genoemd. Twee bekende voorbeelden hiervan zijn protonen en neutronen.)
WIMP's --> Materie die niet is opgebouwd uit baryonische deeltjes. Kleine interactie met normale materie en dan alleen via de zwaartekracht. Virtuele deeltjes dus, die nog niet zijn waargenomen.

MACHO's --> Materie die wel is opgebouwd uit baryonische deeltjes. Grote interactie met normale materie en niet alleen via de zwaartekracht maar ook via de andere krachten. Gewone deeltjes dus.

(bron=Wikipedia)

(bron=natuurkunde.nl)

Lees ook eens dit artikel (uit 2001) van Govert Schilling over donkere materie, WIMP's en MACHO's.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Reageer