Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

Moderator: Rhiannon

Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

Ik heb gezien dat er al discussies geweest zijn over een levenslange celstraf of de doodstraf. Maar nu zou ik graag jullie mening willen horen of men niet moet verplichten dat levenslange celstraf uitgezeten moet worden?? Is het niet onverantwoord mensen vroeger vrij te laten?

Wat vinden jullie? Moet dit verplicht worden, en waarom?

Graag jullie mening

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

uiteraard. je krijgt die straf omdat je hem verdiend hebt. om die daad. en ik vind niet dat je hem daarna mag verkorten door dingen die je daarna gedaan ehbt. vind ik beetje zwak.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 31

Re: Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

Wat mij irriteerd is de term; "Levenslang".

Als je iemand 15 jaar of meer geeft dan moet je dat zo noemen, levenslang is levenslang, dus zolang je nog leeft.

Als ze nu gewoon stoppen met het gebruik van die term dan is er al een boel opgelost.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

Ik vind het inderdaad onverantwoord om mensen eerder vrji te laten als ze een flinke celstraf gekregen hebben. Vaak zie je dat net deze mensen weer in de fout gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

Ik vind het inderdaad onverantwoord om mensen eerder vrji te laten als ze een flinke celstraf gekregen hebben. Vaak zie je dat net deze mensen weer in de fout gaan.
Juist ja. Ze hebben niet voor niets levenlang gekregen. Dan vind ik ook dat ze levenslang moeten zitten. Deze mensen zijn gewoon een gevaar voor de samenleving.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

missjoeri schreef:Wat mij irriteerd is de term; "Levenslang".

Als je iemand 15 jaar of meer geeft dan moet je dat zo noemen, levenslang is levenslang, dus zolang je nog leeft.

Als ze nu gewoon stoppen met het gebruik van die term dan is er al een boel opgelost.
Als je levenslange gevangenisstraf krijgt dan zit je in principe ook de rest van je leven, tenzij men besluit om je amnestie te verlenen. Dus levenslang is ook gewoon levenslang.

Als je dat op je 20e opgelegd krijgt en je wordt 80 dan is dat dus 60 jaar.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1.286

Re: Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

In Nederland is levenslang ook levenslang. Momenteel zijn er ruim 20 personen die een levenslange gevangenisstraf uitzitten, en die blijven dan ook zitten, mits een gratie-verzoek door Beatrix wordt ingewilligd,anders niet.

Re: Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

In Nederland is levenslang ook levenslang. Momenteel zijn er ruim 20 personen die een levenslange gevangenisstraf uitzitten, en die blijven dan ook zitten, mits een gratie-verzoek door Beatrix wordt ingewilligd,anders niet.


Theoretisch gezien.

is het praktisch gezien niet zo dat een dienst hierover beslist en dat Beatrix periodiek dergelijke aanvragen (documenten) gewoon ondertekent?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

Theoretisch gezien.  

is het praktisch gezien niet zo dat een dienst hierover beslist en dat Beatrix periodiek dergelijke aanvragen (documenten) gewoon ondertekent?


Als regel alleen bij bijzondere gebeurtenissen, dus niet periodiek (dat veronderstelt een zekere regelmaat). Bijvoorbeeld bij de kroning van Willem Alexander.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

Ik vind dat ze vroeger mogen vrijgelaten worden. Als ze maar hun lesje hebben geleerd. En ze dus geen gevaar meer zijn voor de maatschapij. Net zoals iemand die na 5 jaar vrij mag komen, en dan nog een gevaar vormt, beter wat langer zou blijven zitten.

Ik vind het maar logisch, maar de vraag is. Hoe kijk je of iemand een gevaar is voor de maatschapij of juist niet meer?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

Daar zijn psychologen voor aangenomen.

(zelfde soort mensen die bepalen of TBS'ers met verlof mogen)

Het is dus een hele lastige opgave om er achter te komen of iemand zijn lesje heeft geleerd.

Ook is het meestal zo dat wanneer er levenslang wordt gegeven, dat er dan geen kans op 'genezing' is en dat het risico voor de samenleving te groot is om deze persoon ooit nog vrij te laten.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

Ik vind dat ze vroeger mogen vrijgelaten worden. Als ze maar hun lesje hebben geleerd. En ze dus geen gevaar meer zijn voor de maatschapij.


Dat ben ik niet met je eens. In dat geval kan je alle gelegenheidsmoordenaars wel na een maand of wat vrijlaten. Moord is in onze maatschappij iets heel ergs en daar hoort een lange gevangenisstraf bij. Die straf is niet alleen voor de moordenaar om een les te leren, die is ook voor de nabestaanden als wreking bedoeld.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1.286

Re: Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

Alexander Hartmans schreef:In Nederland is levenslang ook levenslang. Momenteel zijn er ruim 20 personen die een levenslange gevangenisstraf uitzitten, en die blijven dan ook zitten, mits een gratie-verzoek door Beatrix wordt ingewilligd,anders niet.


Theoretisch gezien.

is het praktisch gezien niet zo dat een dienst hierover beslist en dat Beatrix periodiek dergelijke aanvragen (documenten) gewoon ondertekent?


Maar denk je dat Beatrix zo dom is om zich niet te laten voorlichten. Besef heel dat Beatrix een uitstekende dossierkennis bezit. Als een drievoudige moordenaar een gratieverzoek indient, zal er getracht worden om vrijlating tegen te gaan. De praktijk werkt in dit soort zaken beter dan in theorie.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

Wat betreft de term "levenslang" is er een groot verschil tussen Nederland en België.

In Nederland blijf je effectief in de cel totdat je sterft. In België is "levenslang" in theorie zo'n 30 jaar, maar in de praktijk meestal heel wat minder.

Levenslang duurt in België in de praktijk soms maar 12 jaar en 9 maanden

Op 5 juni kreeg Alex Vercauteren voor het assisenhof van Antwerpen levenslang als opdrachtgever voor de moord op Karel Van Noppen. Op 13 juni veroordeelde het assisenhof van Brugge Marc Gevaert tot levenslang voor een dubbele roofmoord. Eerder, op 6 maart, veroordeelde het assisenhof van Brussel Andras Pandy tot levenslang voor de moord op meerdere familieleden. En op 23 maart kreeg Kurt Van Rompaey voor het assisenhof van Antwerpen levenslang voor de moord op Werner Van Laer.

Aan Franstalige kant zijn recent levenslange straffen opgelegd aan Sylvie Quenet (assisen Namen, 13 juni), Marino Bouillon (assisen Bergen, 29 mei) en Daniël Jeukens (assisen Luik, 27 mei).

Momenteel zitten in de Belgische gevangenissen 246 gedetineerden een veroordeling tot levenslange gevangenisstraf uit. Deze categorie gedetineerden valt onder de toepassing van de wet van 5 maart 1998 op de voorwaardelijke invrijheidstelling. Volgens deze wet komen zij voor voorwaardelijke invrijheidstelling in aanmerking nadat zij één derde of – indien het om recidivisten gaat – tweederden van hun straf hebben uitgezeten.

Een aantal onder hen heeft tot nog toe vruchteloos een beroep gedaan op deze wet. Zo zijn recent verzoeken tot vervroegde invrijheidstelling afgewezen van Freddy Horion of CCC-leider Pierre Carette.

In de periode van maart 1999 tot oktober 2000 zijn vijfentwintig veroordeelden vrijgelaten via voorwaardelijke invrijheidstelling. Gemiddeld hadden zij 4.656 dagen in gevangenschap doorgebracht, of 12 jaar en 9 maanden.

Een tweede studie over de gemiddelde hechtenis van levenslang gestraften dateert van de periode 1980-1992. Op die twaalf jaar zijn 95 gedetineerden die tot levenslang waren veroordeeld, vrijgelaten.

Onderstaande tabel geeft de gemiddelde detentieduur weer van de veroordeelden die in het opgegeven jaar via een voorwaardelijke invrijheidstelling vrijgelaten werden.

1980: 5964 dagen (16 jaar en 7 maanden)

1981: 3809 dagen (10 jaar en 4 maanden)

1982: 4065 dagen (11 jaar en 1 maand)

1983: 4005 dagen (10 jaar en 11 maanden)

1984: 3516 dagen (9 jaar en 7 maanden)

1985: 4955 dagen (13 jaar en 6 maanden)

1986: 5876 dagen (16 jaar en 1 maand)

1987: 4443 dagen (12 jaar en 1 maand)

1988: 5113 dagen (13 jaar en 11 maanden)

1989: 4400 dagen (12 jaar)

1990: 4668 dagen (12 jaar en 9 maanden)

1991: 3774 dagen (10 jaar en 3 maanden)

1992: 4119 dagen (11 jaar en 3 maanden)

Persoonlijk vind ik dit niet serieus. Een paar jaar geleden heeft Marc Dutroux nog voor zoveel emotionele ophef in ons land gezorgd, en in princiepe zal die man vroeg of laat de kans krijgen om op het graf van zijn slachtoffers (4 minderjarige meisjes) te dansen, ondanks het feit dat hij na zijn straf automatisch ter beschikking zal worden gesteld van de regering.

Berichten: 193

Re: Levenslange celstraf verplicht uitzitten?

Hallo,

Even bij bedenken dat M. Dutroux eigenlijk nog in de gevangenis hoorde te zitten ten tijde van de ontvoeringen en moorden die hij heeft gepleegd!

Maar neen, de heren psychiaters en minister vonden mijnheer geen gevaar voor de maatschappij meer!!

Ook om over na te denken : als hij zich een beetje koest houd in de gevangenis kan M.Leliévre (kompaan van Dutroux) vervroegd vrijkomen op basis van de wet Lejeune.

Dit kan je je als zinnig mens toch gewoon niet voorstellen!



Voor (onzinnige) moorden een simpele wet :

Heb je iemands leven ontnomen dan zal de samenleving jou het leven in de maatschappij ontnemen door je voor de rest van je leven op te sluiten.



Mvg,

Paul Siemons

Reageer