[wiskunde] lineaire algebra - oneindige kern én beeld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

[wiskunde] lineaire algebra - oneindige kern

Hey,

ik moest een vb zoeken van een lineaire transformatie van een oneindigdimensionale vectorruimte V met een ondeindigdimensionale kern én beeld. (Hint was: denk aan R[x])

Nu, dat was ik ook sowieso van plan en mijn 1ste idee was de afbeelding A:R[x]->R[x]: f->f' maar toen dacht ik: is die kern wel oneindigdimensionaal? Er zitten wel oneindig veel functies in (alle constante fties), maar drm is het nog niet oneindigdimensionaal...

Als iemand iets weet,

Graag :D

Bvd,

Dries
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] lineaire algebra - oneindige kern

In jouw voorstel is de kern eindigdimensionaal, eendimensionaal zelfs (basisvector 1 brengt alle constante veeltermen voort).

Je kan misschien denken aan een onderscheid tussen even en oneven exponenten, die gaan wel allebei oneindig ver door... :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] lineaire algebra - oneindige kern

Ja, daar had ik ook al aan gedacht, maar wist niet goed wat dan...mss alle even exponenten op 0 afbeelden en de oneven op zichzelf? Dat was mijn 2de gedacht (want ik dacht wel dat dat 1ste voorstel niet klopte eig :D )
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] lineaire algebra - oneindige kern

Ja, daar had ik ook al aan gedacht, maar wist niet goed wat dan...mss alle even exponenten op 0 afbeelden en de oneven op zichzelf?
Dat was ook mijn idee - als je "even exponenten" tenminste vervangt door "coëfficiënten van termen met een even..." enz :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] lineaire algebra - oneindige kern

Dat was ook mijn idee - als je "even exponenten" tenminste vervangt door "coëfficiënten van termen met een even..." enz :D
Haha, ja idd :D Mja, ik ben in eigen denkwerk niet altijd even nauwkeurig int opschrijven :P (gelukkig op het examen wel terug)

Btw, bedankt voor snelle respons :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] lineaire algebra - oneindige kern

Graag gedaan :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer