Elektriciteit opwekken door beweging

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 500

Elektriciteit opwekken door beweging

Hey allemaal,

Ik heb een vraag over elektriciteit opwekken door een magneet in een spoel te laten draaien, en andersom,

door middel van elektriciteit een magneet in een spoel laten draaien.
Elektro.jpg
Elektro.jpg (11.71 KiB) 1189 keer bekeken
Ik weet erg weinig over magnetisme, elektriciteit en krachten, maar ik begreep dat als je een magneet rondjes laat

draaien in een bijvoorbeeld torusvormige spoel, er een stroom gaat lopen. Dat heeft volgensmij te maken met het magnetische veld van de magneet, die oor begint te draaien en zo de elektronen in de spoel een zwiep geeft..

In dit plaatje heb ik een batterij neergezet, maar stel dat dat een lampje was, zou die dan gaan branden als je de magneet

om zijn as laat draaien?

En andersom, met de batterij, gaat op deze manier de magneet draaien?

Zo nee, wat mist er in dit model?

Bedankt.

Berichten: 2.746

Re: Elektriciteit opwekken door beweging

Misschien werkt het zo een beetje, maar alleszinds niet zo goed als de klassieke opstelling.

zoek eens op generator (beweging -> elektriciteit) en elektromotor (elektriciteit -> beweging).

stroom gaat vloeien door een magnetische fluxverandering, je hebt dus een veranderend magnetisch veld nodig. Jouw geval met een torus en een cilindrische magneet zal wel een magnetisch veld laten veranderen, maar die verandering gebeurt volgens mij op een niet zo gunstige manier, waardoor je in de torus potentiaalverschillen krijgt die elkaar zullen tegenwerken, denk ik.

Ik zou bij een gewone opstelling blijven :D

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Elektriciteit opwekken door beweging

Hmm oke, bedoel je trouwens met niet zo gunstig, inneficiënt? Dat er energie verloren gaat, of gaat alles gewoon langzamer?

En wat zijn potentiaalverschillen? :D

Berichten: 2.746

Re: Elektriciteit opwekken door beweging

De verhouding elektrische energie/bewegingsenergie zal alleszinds kleiner zijn dan bij een gewone opstelling.

verder vind ik het moeilijk om voor te stellen wat er nu juist gaat gebeuren.

Een potentiaalverschil is een spanning ( in eerste instantie krijg je een potentiaalverschil veroorzaakt door het magnitisch veld; door die spanning, krijg je een stroom)

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Elektriciteit opwekken door beweging

Is er ook geen andere manier om een magneet te laten draaien, met alleen een batterij, een spoel (misschien een andere vorm), en een magneet (maakt ook niet uit welke vorm)?

Reageer