Bevroren vijver - een tip

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Bevroren vijver - een tip

Ik weet dat sommigen van jullie een vijver hebben.

Bij mij thuis zat ik de afgelopen periode met zorg naar de steeds verder dichtvriezende vijver te kijken. Het gevaar bij een bevoren vijver is nl. dat zich in de vijver schadelijke gassen gaan ontwikkelen die niet wegkunnen en dat er een tekort aan zuurstof ontstaat. Laat dat te lang doorgaan en je vijverbevolking (goudvissen, kikkers etc) legt het loodje.

Had al een klein wak mbv kokend water en een zaag gemaakt dat ik met moeite open kon houden, maar toen ik zag dat de in de vijver overwinterende kikkers probeerden langs de kant naar buiten te kruipen (wat natuurlijk niet ging), begon ik me echt zorgen te maken. Als die beestjes wakker worden, zo in de kou, dan is er iets niet goed.

Na veel heen en weer gevraag kwam ik tot de conclusie dat een luchtpomp met een zuurstofsteen de beste oplossing zou zijn.

Heb een Velda Silenta Pro 1200 luchtpomp gekocht. Die is geschikt om buiten naast de vijver te plaatsen (regenwaterdicht), met 5 m snoer (je kunt, als je geen buitenaansluiting hebt, altijd een verlengsnoer gebruiken), 5 m versterkte luchtslang en een grote luchtsteen. Kost ongeveer 68 Euro (afhankelijk van waar je hem koopt). Heb de steen zo'n 50 cm onder het wateroppervlak gehangen. De opborrelende zuurstof zorgt ervoor dat het water in het kleine wak in beweging blijft, waardoor het niet meer dichtvriest en het wak zelfs een stuk groter werd.

Afgelopen dag en nacht laten draaien (plaatselijk -14 graden hier) en werkt perfect.

Geen bedoelde reclame voor de pomp, maar een ervaringstip , want het ding is stil, degelijk (zware behuizing), relatief goedkoop en doet wat 'ie moet doen, namelijk een wak openhouden en de vijver van de broodnodige zuurstof voorzien.

Enige nadeel is dat de bijgeleverde "versterkte" luchtslang opgerold wordt bijgeleverd, waardoor hij moeilijk uit de "krul" te krijgen is en de beloofde vijf meter niet echt haalt.

Zie bijv. http://www.budgetvijver.nl/catalog/product...mp;osCsid=69cc2 .

Er zijn vast nog wel andere oplossingen, maar ik heb me wel laten vertellen dat verwarmingselementen eerder de kou niet meer aankunnen, dan zo'n zuurstofpomp. En een luchtpomp heeft uiteraard het bijkomende voordeel dat die direct zuurstof in de vijver pompt, terwijl een verwarmingselement alleen maar een wak openhoudt en gasuitwisseling dan via het relatief kleine oppervlak moet plaatsvinden.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Bevroren vijver - een tip

Wij legden vroeger altijd een blok piepschuim op het water, dat hield vaak een wak open. Maar het vroor toen ook nietzoals het nu doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Bevroren vijver - een tip

"Had al een klein wak mbv kokend water en een zaag gemaakt dat ik met moeite open kon houden, maar toen ik zag dat de in de vijver overwinterende kikkers probeerden langs de kant naar buiten te kruipen (wat natuurlijk niet ging), begon ik me echt zorgen te maken. Als die beestjes wakker worden, zo in de kou, dan is er iets niet goed."

Ik ben op dit gebied helaas geen expert, maar kan het zijn dat de kikkers juist zijn wakker geworden doordat er weer zuurstof in het water kon komen door het wak. Dat ze zeg maar dachten dat de lente was begonnen omdat er weer zuurstof was?

Oftewel: Kikkerbreinmodel

input: 'hé, na een tijd weinig zuurstof, is er nu opeens weer veel'

verwerking: 'Het ijs is vast gesmolten' -> 'Het is lente'

eindconclusie: 'Tijd om wakker te worden'

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Bevroren vijver - een tip

Aangezien het met (zuurstofarm) warm water was opengehouden denk ik dat de kikkers het zuurstofniveau te laag vonden. Dan zal der toch ook een reactie van het lichaam zijn, om het individu in stand te houden, nietwaar?
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 2.746

Re: Bevroren vijver - een tip

Door gebruik te maken van dat pompje, zal de watertemperatuur lager liggen, dan wanneer het ijs intact is (als isolator)

ten eerste door het gat, en ten tweede door het circuleren van het water.

Hoeveel dat juist scheelt weet ik niet.

En ik weet ook niet hoe erg dat is voor de beestjes en hoe het opweegt tegen het zuurstofarm zijn enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Bevroren vijver - een tip

http://www.aquariana.be/index2.php?option=...pdf=1&id=41

Gewoon info:
Een luchtlaag tussen het ijs en het wateroppervlak werkt isolerend. Maar wacht tot het ijs zelfdragend is om water vanonder het ijs weg te scheppen. Een luchtlaag van zo'n 3 cm is voldoende. Leg een piepschuimen plaatje met een steen op het ijsgat. Kleine openingen in het piepschuim laten de vijver ademen. Een vijver mag NOOIT volledig door een ijslaag van de buitenwereld worden afgesloten. De giftige gassen moeten kunnen ontsnappen en zuurstof moet kunnen worden opgenomen door het wateroppervlak.

Bedenk dat ook de vogeltjes gedurende de winter zullen proberen om ergens een open plaatsje te vinden om te kunnen

drinken. Zorg er eventueel voor dat ze dit ook kunnen in jouw vijver.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Bevroren vijver - een tip

Ik weet dat sommigen van jullie een vijver hebben.
Hoe weet je dat?
Afgelopen dag en nacht laten draaien (plaatselijk -14 graden hier) en werkt perfect.
Blij te lezen dat er toch wel werkende pompen zijn. Wij hebben in het verleden vele (goedkopere) pompen van hetzelfde merk versleten. Meestal na een nacht waren ze al defect. Het principe was ook wel erg simpel: een trilmagneet bewoog de bovenzijde van een rubber dop op en neer. Dat rubber scheurde gewoon in en was dan dus lek, weg pomp. Vreemd genoeg was dat probleem kennelijk wel bekend want er werden voor enkele euro's reserve exemplaren van verkocht. Dit was mij toch een te dure en bewerkelijke oplossing.

Ik ben benieuwd of jou pomp het deze vorstperiode uithoudt. Laat je dat nog een keer weten? Zo ja dan ga ik er ook maar een kopen hoewel ik de prijs wel erg hoog vind.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Bevroren vijver - een tip

Hoe weet je dat?
Heb ik de afgelopen jaren hier op dit forum af en toe gelezen, maar weet niet meer waar.
Blij te lezen dat er toch wel werkende pompen zijn. Wij hebben in het verleden vele (goedkopere) pompen van hetzelfde merk versleten. Meestal na een nacht waren ze al defect. Het principe was ook wel erg simpel: een trilmagneet bewoog de bovenzijde van een rubber dop op en neer. Dat rubber scheurde gewoon in en was dan dus lek, weg pomp. Vreemd genoeg was dat probleem kennelijk wel bekend want er werden voor enkele euro's reserve exemplaren van verkocht. Dit was mij toch een te dure en bewerkelijke oplossing.

Ik ben benieuwd of jou pomp het deze vorstperiode uithoudt. Laat je dat nog een keer weten? Zo ja dan ga ik er ook maar een kopen hoewel ik de prijs wel erg hoog vind.
Toen ik hem gisteren uitzette deed hij het nog steeds. Maar goed, je zult hem nu toch wel niet meer nodig hebben.....

@andries: ik vermoed dat de waterkwaliteit slecht was door gassen die niet voldoende konden ontsnappen. Kikkers reageren m.i. voornamelijk op temperatuur om wakker te worden in de lente. Die was duidelijk te laag, dus moet er iets vervelends aan de hand zijn geweest.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer