[fysica] achtbanen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 39

[fysica] achtbanen

Ik weet even geen raad met deze vraag : kan mij iemand helpen ??

hier komt ie

Van op een zekere hoogte laat men dus een wagentje langs (van uit rust) een helling naar beneden rollen.

Op deze wijze wint het wagentje aan snelheid!

Op zeker ogenblik krult de baan zich terug naar boven. De krul blijkt een volledige cirkel (met straal r) te zijn.

Het wagentje rolt dus aan de binnen zijde van de cirkel.

Als de snelheid voldoende is blijft het wagentje (over de volledige cirkelboog) op de baan. Zo niet zal het tijdens het stijgen in de cirkelboog ergens van de baan af donderen.

Na het maken van een geslagde cikelboog loop de baan horizontaal verder.

let op: h is de hoogte boven de lus (de cirkel).

Het punt B is het punt waar het risico om van de baan te vallen het grootst is.



Gevraagd is dus: 1) bepaal de hoogte h boven punt B uitgedrukt in een aantal maal de straal r.

ik heb al gedacht om dit te berekenen met de Energievergelijking maar kom dan nergens verder :D

De tip van de leerkracht was, dat het niet gelijk was of je dit op de polen gebruikte of bv op de evenaar

waar hij dus mee wilt zeggen dat het moet bereknd worden met de factor g (9,81m/s²)

iemand raad ???
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (19.72 KiB) 679 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] achtbanen

OM te beginnen een schets maken.

en zet er eens wat kenmerkende punten in ( Bijv. A startpunt B onderzijde looping C bovenzijde looping, D begin horizontale uitloop)

Plaats die schets hier,

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?a...E=01&HID=25

kijk dan eens op elk van die punten wat je weet van energie en snelheid.

Met je tekening en je redenering op elk punt praten we verder. Anders blijft dit een hopeloos topic, wat zowel jou als ons veel teveel tijd kost aan langs elkaar heen te praten.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

nou zie ik ineens wél een afbneelding. Goed zo.

Wat weet je op elk punt van snelheid en energie??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: [fysica] achtbanen

Jan van de Velde schreef:OM te beginnen een schets maken.

en zet er eens wat kenmerkende punten in ( Bijv. A startpunt B onderzijde looping C bovenzijde looping, D begin horizontale uitloop)

Plaats die schets hier,

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?a...E=01&HID=25

kijk dan eens op elk van die punten wat je weet van energie en snelheid.

Met je tekening en je redenering op elk punt praten we verder. Anders blijft dit een hopeloos topic, wat zowel jou als ons veel teveel tijd kost aan langs elkaar heen te praten.
had het al gezien :D was het bezig aan het maken toen je de reactie plaatste :P

isem goed getekend XD ??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] achtbanen

Wat weet je op elk punt van snelheid en energie??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: [fysica] achtbanen

Wat weet je op elk punt van snelheid en energie??
A => h = h(a)

=> V = V(a) = V0 = 0 m/s

=> Ek = 0 J

=> Ep = m*g*h(a)



B => h = h(b)

=> V = V(b) = ?

=> Ek = 0,5*m*v² = ? J

=> Ep = m*g*h(b)

C => h = h© = 0m

=> V = V© = ?

=> Ek = 0,5*m*v² = 0,5*m*v©²

=> Ep = 0 J

juist ?

Berichten: 39

Re: [fysica] achtbanen

IWforever schreef:A => h = h(a)

=> v = va = v0 = 0 m/s

=> Ek = 0 J

=> Ep = m*g*h(a)



B => h = h(b)

=> v = vb= ?

=> Ek = 0,5*m*v² = ? J

=> Ep = m*g*hb

C => h = hc = 0m

=> v = vc = ?

=> Ek = 0,5*m*v² = 0,5*m*v©²

=> Ep = 0 J

juist ?
niemand die me kan helpen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] achtbanen

op wat details als hoofdletter v's voor snelheid hier en daar OK.

Je kunt trouwens hA, hB en hC nog aan elkaar knopen dankzij de straal van de cirkel, weet niet of dat nog nodig gaat zijn.

goed, je kunt in elk geval al de snelheid in B berekenen, dankzij dat hoogteverschil hA - hB.

Weet je ook welke kracht dat karretje naar beneden trekt, bovenin die looping? En kun je berekenen welke snelheid dat karretje in B moet hebben om nét in de baan te blijven ipv naar beneden te vallen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: [fysica] achtbanen

Jan van de Velde schreef:op wat details als hoofdletter v's voor snelheid hier en daar OK.

Je kunt trouwens hA, hB en hC nog aan elkaar knopen dankzij de straal van de cirkel, weet niet of dat nog nodig gaat zijn.

goed, je kunt in elk geval al de snelheid in B berekenen, dankzij dat hoogteverschil hA - hB.

Weet je ook welke kracht dat karretje naar beneden trekt, bovenin die looping? En kun je berekenen welke snelheid dat karretje in B moet hebben om nét in de baan te blijven ipv naar beneden te vallen?
het is dat eerste dat ik waarschijnlijk nodig heb aangezien ik de straal van de cirkel als factor voormijn hoogte moet gebruiken, en dat van de snelheid B dankzij hA-hB wrschijnlijk ook , maar ik vat em nog altijd niet hoe je dat doet :D het is ook al een eindje geleden dat ik dat gezien heb =)

alvast bedankt voor de hulp^^

hoofdletters van snelheid en subscript inmiddels aangepast ^^

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] achtbanen

dat van de snelheid B dankzij hA-hB wrschijnlijk ook , maar ik vat em nog altijd niet hoe je dat doet
Bedoel je dat je niet weet hoe je die snelheid kunt berekenen?

Overigens, begrip "centripetaalkracht" bekend?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: [fysica] achtbanen

Jan van de Velde schreef:Bedoel je dat je niet weet hoe je die snelheid kunt berekenen?

Overigens, begrip "centripetaalkracht" bekend?
de kracht naar buiten gericht rond een middelpunt :D

ben eventjes vergeten hoe je dit moet doen, we zijn de laatste tijd niet echt meer bezig met snelheden :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] achtbanen

de kracht naar buitenbinnen gericht rond een middelpunt :D


http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntzoekende_kracht
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: [fysica] achtbanen

Jan van de Velde schreef:mis altijd tussen centripetaal en centrifugaal :D leerkracht zegt dat ik op een centrifuge moet denken :P

kan je even zeggen bij welk onderwerp uit de mechanica ik moet kijken om die snelheden op te lossen ?

mvg
ik weet al dat nadat het karretje de helling doorlopen heeft, zijn snelheid g*t is want v0 =0

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [fysica] achtbanen

Onder voorbehoud:

In het punt bovenaan de looping zal de snelheid van het wagentje in de looping het kleinste zijn. Er geldt daar
\(m g h = \frac12 m v^2 \)
Zo kan je de snelheid vinden. Wat moet er gelden zodat het wagentje niet eruit valt?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 39

Re: [fysica] achtbanen

jhnbk schreef:Onder voorbehoud:

In het punt bovenaan de looping zal de snelheid van het wagentje in de looping het kleinste zijn. Er geldt daar
\(m g h = \frac12 m v^2 \)
Zo kan je de snelheid vinden. Wat moet er gelden zodat het wagentje niet eruit valt?
de massa doet er niet toe, aangezien je hem kunt schrappen dus dat wordt g*hb=0,5*v²

dus is vb = :D ((4,91*hb)

Berichten: 39

Re: [fysica] achtbanen

IWforever schreef:de massa doet er niet toe, aangezien je hem kunt schrappen dus dat wordt g*hb=0,5*v²

dus is vb = :D ((4,91*hb)
iemand nog raad ?? moet vanavond per mail naar de leerkracht :P

Reageer