[natuurkunde] kernfusie & kernfissie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] kernfusie & kernfissie

Hallo

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar toch weet ik nooit zeker of ik het juiste antwoord van mijn huiswerkopgave gevonden heb. Dit is de opgave:

Schrijf de mogelijke reacties op die kunnen optreden in een kernsplijtingsreactor en bereken voor één van de reacties hoeveel energie, uitgedrukt in MeV, er bij vrijkomt.

Voor het eerste deel van de vraag heb ik al gevonden of dat denk ik toch, nl:

Een neutron wordt op de kern geschoten, 3 mogelijkheden:

-> het neutron gaat te snel

-> het kaatst terug van de kern

-> bij een juiste snelheid wordt het neutron opgenomen in de kern

-in 85% van de gevallen valt de kern uiteen in stukken (= kernsplijting)

-in 15% komt er gammastraling vrij uit de kern

Het probleem is het tweede deel van de vraag. Volgens mij heeft het iets te maken met deze reactievergelijking, maar dat ben ik dus helemaal niet zeker.

n + 235U --> 236U* --> 90Kr + 143Ba + 3n

Is het de bedoeling dat de energie berekend wordt van 235U --> 236U of van 236U* --> 90Kr + 143Ba + 3n of van de hele vergelijking, en hoe doe je dit dan? (en wat betekent het sterretje * ?)

Een gelijkaardige vraag die ik ook probeer op te lossen is deze:

Schrijf de reactie op die plaatsvindt in een kernfusiereactor en bereken hoeveel energie, uitgedrukt in MeV, er bij vrijkomt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt

Kiki

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] kernfusie & kernfissie

Dag Kiki, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 46

Re: [natuurkunde] kernfusie & kernfissie

Kiki schreef:n + 235U --> 236U* --> 90Kr + 143Ba + 3n

Is het de bedoeling dat de energie berekend wordt van 235U --> 236U of van 236U* --> 90Kr + 143Ba + 3n of van de hele vergelijking, en hoe doe je dit dan? (en wat betekent het sterretje * ?)
je moet de vrijkomen energie berekenen van 235U--> 90Kr + 143Ba + 3n. Aangezin dit de begin en eindproducten zijn.

Het sterretje* zal een verwijzing zijn naar onderaan op de pagina waar uitgelegd wordt dat de 236U onmiddelijk vervalt naar 90Kr + 143Ba + 3n.

Reageer