Zelf ruitensproeivloeistof maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Zelf ruitensproeivloeistof maken

hallo,

ik wil zelf voor mijn wagen ruitensproeivloeistof maken, maar ben niet zo goed op de hoogte van de toepassingen en componenten.

ik dacht zelf bvb aan water, azijn, afwasmiddel, maar zal dit niet bevriezen?

welke samenstellingen kunnen jullie aanraden?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zelf ruitensproeivloeistof maken

Azijn moet je niet gebruiken, ik zou niet weten waar dat goed voor is, het kan als je pech hebt je ruiten aantasten en het stinkt. Afwasmiddel ook niet, vanwege te veel schuimvorming. Allesreiniger is wel te doen. Het zal op zich niet snel bevriezen, maar als je in het zuiden woont loop je deze dagen wel een grotere kans. Je zou dan wat spiritus kunnen toevoegen, maar ik vraag me sterk af of het allemaal de moeite waard is. Zo duur is ruitensproeiervloeistof nou toch ook weer niet?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Zelf ruitensproeivloeistof maken

Wat isopropylalcohol mengen met water (~1:4).

Ruitenwisservloeistof is idd goedkoper.

Berichten: 12.262

Re: Zelf ruitensproeivloeistof maken

Ik meen dat er in de regel een aardige portie ethyleenglycol in zit, dat voorkomt bevriezen en geeft een goede wetting op het glas.

Met spiritus zou ik oppassen: om een fatsoenlijke vorstbestendigheid te krijgen moet je zoveel gebruiken dat het mengsel brandbaar wordt. Ik zou het daarom afraden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zelf ruitensproeivloeistof maken

15% ethanol is genoeg voor -20; dat steek je niet zomaar in brand. Normaal wordt inderdaad ethyleenglycol gebruikt, maar dat koop je bij mijn weten niet zomaar bij de drogist.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Zelf ruitensproeivloeistof maken

15% ethanol vriest uit bij -20, en niet zo'n beetje ook. Er blijft wel wat vloeibaars over met meer alcohol en minder water, maar dat is zeker niet wat je wilt in het reservoir van je auto.

Om compleet vloeibaar te blijven rond -20 dient er ca 40% alcohol in te zitten, en dat maakt een brandbare vloeistof (vodka :D ).
Victory through technology

Reageer