Swaffelen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 42

Swaffelen

Hoi allemaal,

Ik vond het erg leuk om de verschillende reacties op de vorige stelling te lezen, dus ik doe er nog maar één:

Als alleen maar onzinnige of schunnige woorden als swaffelen worden verkozen tot het woord van het jaar, dan kunnen ze beter ophouden met er één te kiezen.

Heb je hier een mening over? Reageer!

Berichten: 771

Re: Swaffelen

Ik neem aan dat dat woord van het jaar een reflectie is van de maatschappij...

(wat op zich niets goed betekent)

Maar ik ben inderdaad van mening dat het niveau van die woorden toch op een bepaalde hoogte moet blijven

Ik heb enkele dagen geleden de lijst met de top 10 bekeken, en er stonden heus wel mooiere woorden in dan swaffelen

ik denk wel dat dat een beetje een trend is, volgend jaar of binnen enkele jaren zal het vast wel beter zijn :D

Berichten: 8.614

Re: Swaffelen

Tommeke14 schreef:Maar ik ben inderdaad van mening dat het niveau van die woorden toch op een bepaalde hoogte moet blijven

Ik heb enkele dagen geleden de lijst met de top 10 bekeken, en er stonden heus wel mooiere woorden in dan swaffelen
Dat ben ik met je eens, zoals ik ook hier al zei.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 42

Re: Swaffelen

Oh, dat is waar. Maar de manier waarop het daar besproken is maakt deze stelling niet overbodig, toch?

Berichten: 373

Re: Swaffelen

Ik moet zeggen dat de stelling zeker een punt maakt. Ik vind echter dat het goede niet moet mogen lijden onder het slechte. Dat er mensen zijn die nooit aan iets anders denken dan aan schunnige woorden, die moeten het niet verpesten voor de taalliefhebbers. Dat vind ik een argument om de woordvanhetjaarverkiezing (sp?) te behouden.

De nummer twee, wiiën, vond en vind ik een erg leuk woord en zeker niet onzinnig (net als googelen, sms'en, msn'en, en zelf zeg ik altijd "legoën" voor "met Lego bouwen", etc.) en ik vind het een goed initiatief om het gewone publiek met nieuwe termen in aanraking te laten komen. Jammer is alleen dat er ook van dat soort krankjoreme woorden in de lijsten voorkomen zoals de winnaar van dit jaar. Een enigszins gemodereerde lijst van nominaties mag van mij echter best in 2009 weer verschijnen. Ik vind het wel leuk altijd (alhoewel je van financiëlecrisiswoorden als bankendomino ook wel een keer genoeg hebt).

Rijst de vraag of dat (de lijst modereren voordat je mensen laat stemmen) niet een soort boycotten is. Maar ik kan me niet voorstellen dat die 57% van de stemmen die het woord kreeg, echt zo representatief waren voor de bevolking (ik hoop van niet :P ) dus ik gok (in elk geval ik hoop) dat deze verkiezing ook geboycot is.

Eigenlijk werkt het averechts, dit zogenaamde "nieuwe woord", want niemand durft nu nog het volkomen normale woord zwaffelen (met z) meer te gebruiken... :P waarmee je dus in feite een bestaand woord verbant i.p.v. een nieuw toevoegt.

Laten we dus met z'n allen gewoon lekker gaan wiiën en hopelijk komt dat woord dan wel in de Van Dale :D

Edit
Woseseltops schreef:Hoi allemaal,

Ik vond het erg leuk om de verschillende reacties op de vorige stelling te lezen, dus ik doe er nog maar één:
Ik hoop zelf dat je de trend doorzet want ik vind het ook wel interessant om meningen/discussies over de stellingen te lezen.

Berichten: 42

Re: Swaffelen

Oh, dat is fijn om te lezen. Toevallig kwam ik vandaag iets tegen, dus daar maken we meteen een nieuwe discussie van. En oja, ik heb nog helemaal niet mijn eigen mening hierover gezegd. Bij deze dan:

Ik kan het me goed indenken dat mensen het onzin vinden om een woord te verkiezen als 'swaffelen', maar zelf deel ik deze mening niet. Het verkiezing heet tenslotte 'het woord van jaar', en niet 'het mooiste woord van het jaar', 'het creatiefste woord van het jaar', 'het grappigste woord van het jaar', etc. Met andere woorden, het is aan het volk zelf om een interpretatie te kiezen aan de term. Er zijn geen regels, de enige regel is dat het volk mag kiezen. En als de meeste mensen voor 'swaffelen' kiezen, so be it. Je gebruikt het nooit (tenminste, ik swaffel nooit iets), het is schunnig, het is 'swaffelen'.

Ik denk inderdaad ook niet dat het woord heel intensief gebruikt wordt of gaat worden, maar er is de mensen nu eenmaal niet gevraagd om dat in hun besluit mee te nemen. Dan hadden we tenslotte met een 'handigste woord van het jaar' of iets dergelijks gezeten. Maar zeg nu eens eerlijk, wie heeft hier ook maar één keer van iets gezegd dat het Bokito-proof was? Puur op schunnigheid kunnen we 'swaffelen' ook niet uitsluiten: '***', '***' en '********' zijn in het Nederlands ook heel belangrijke (en wel veelvoorkomende) woorden, hoe vulgair ook. Daarbij moet ik trouwens nog opmerken dat swaffelen (zoals al eerder gezegd op dit forum) niet zomaar een vies woordje is, maar al een best oud woord. 'Swaffelen' komt van 'zwaffelen', dat weer familie is van 'zwaaien'. Een puur Nederlands woord dus.

Ik durf zelf nog iets verder te gaan en te beweren dat het kiezen van een woord als 'swaffelen' zelfs heel goed is. Het is breed uitgemeten in de media. Het kwam op het nieuws, ik lees het overal op internet, verschillende columnisten zijn erover gevallen, etc. Met ander woorden: veel aandacht voor taal, en daar ben ik als taalliefhebber heel blij mee.

Reageer