[thermodynamica] enthalpie en entropieverandering

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[thermodynamica] enthalpie en entropieverandering

Ik zal eerst de vraag opstellen en daarna zeggen waar ik vast loop.

a. Bereken de enthalpieverandering van het water, als we 1L verdampen bij 298,15 K.

b. Bereken de entropieverandering van het water, als we 1L verdampen bij 298,15 K. Bereken voor dat proces ook de verandering van de entropie van de omgeving.


Ik wilde gebruik maken van de formule dH = dU +dpV waaruit volgt dat dH = dq (bij constante druk) = -nRT*ln(Vf/Vi). Alleen weet ik niet wat ik moet invoegen bij als Vi en Vf, want de volume blijft niet hetzelfde.

En bij vraag b is het eigelijk hetzelfde probleem, in ieder geval ik denk dat het een reversibel proces is en dan heb je ook de Vi en Vf nodig voor nRT*ln(Vf/Vi).

Zit ik in de goede hoek te kijken of doe ik het grandioos fout?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [thermodynamica] enthalpie en entropieverandering

Je zoekt het veel te moeilijk:

a) de toegevoerde warmte Δq is gelijk aan de verdampingswarmte bij 298,15 K. Die kun je opzoeken in een stoomtabel.

b1) dit is simpelweg: ΔS = Δq/T waarin voor het water T die 298,15 K is

b2) de omgevingstemperatuur is niet gegeven dus zal men wel bedoelen dat die ook 298,15 K is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 18

Re: [thermodynamica] enthalpie en entropieverandering

stoomtabel? nog nooit van gehoord... in de binas te vinden?

onder stoom staat niks.

Berichten: 8.614

Re: [thermodynamica] enthalpie en entropieverandering

Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 18

Re: [thermodynamica] enthalpie en entropieverandering

Ok, ik snap dat ik het nu kan opzoeken in een stroomtabel. Maar er staat in de vraag bereken. Kan het ook worden berekend?

Berichten: 4.246

Re: [thermodynamica] enthalpie en entropieverandering

Nee, stoomtabel en niet stroomtabel (kijk achterin je thermoboek).
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 18

Re: [thermodynamica] enthalpie en entropieverandering

ok, sorry stoomtabellen. Maar deze vraag komt van een oefententamen, waar ik geen stoomtabel bij mag hebben en ik moet het bereken.

Hoe doe ik dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: [thermodynamica] enthalpie en entropieverandering

Kijk op je tentamen bij vraag 2, daar staat een tabel met allerlei waardes. Die heb je nodig meer niet.
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Berichten: 9

Re: [thermodynamica] enthalpie en entropieverandering

adesitter schreef:ok, sorry stoomtabellen. Maar deze vraag komt van een oefententamen, waar ik geen stoomtabel bij mag hebben en ik moet het bereken.

Hoe doe ik dat?
er staat ook onder deze vraag niet voor niets "Gebruik voor dit vraagstuk de tabel bij vraagstuk 2 met de gegevens voor water bij 298.15 K" :P :D

Reageer