[taal] opmaak/grammatica van wetenschappelijk artikel?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[taal] opmaak/grammatica van wetenschappelijk artikel?

Hallo,

Ik zit in mijn 2e jaar scheikunde en heb op dit moment practica. In mijn verslagen noteer ik bijvoorbeeld de yield als volgt:
1 was obtained as a clear oil in a 51% yield(12.8 mmol, 2.1 g).
Nou moet volgens mijn begeleider een spatie tussen yield en het haakje openen daarachter. Maar dit lijkt mij onjuist. Ik ben echter nooit een held in spelling en grammatica geweest dus hoe moet dit?

En product 1 heb ik eerder in de tekst en in een tekening gedefinieerd. Klopt het dat je het cijfer daarna vet gedrukt weer moet geven of is daar een andere conventie voor?

Alvast bedankt,

Martin

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [taal] opmaak/grammatica van wetenschappelijk artikel?

Nou moet volgens mijn begeleider een spatie tussen yield en het haakje openen daarachter. Maar dit lijkt mij onjuist.
Hij heeft nochtans gelijk. Spatie voor haakje open en spatie na haakje sluiten (behalve als er alleen een leesteken volgt). Een verwijzing naar regels voor gebruik van haakjes vind ik niet, maar hier vind je een aantal voorbeelden.

Ik verplaats dit even naar huiswerk.

Berichten: 339

Re: [taal] opmaak/grammatica van wetenschappelijk artikel?

En product 1 heb ik eerder in de tekst en in een tekening gedefinieerd. Klopt het dat je het cijfer daarna vet gedrukt weer moet geven of is daar een andere conventie voor?
Dit soort dingen zijn nogal groepsafhankelijk. Sommigen doen het zus, anderen zo. Het ene wetenschappelijke tijdschrift heeft andere gewoontes dan het andere. Meestal kun je wel ergens een voorbeeld vinden, om na te volgen.

Maar ikzelf zou niet kiezen voor een genummerde benaming ("product 1"), omdat dan verwarring kan ontstaan. Ik zou eerder kiezen voor "product A" ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [taal] opmaak/grammatica van wetenschappelijk artikel?

Misschien vind je hier iets... Voor papers in mijn studiegebied zijn de APA-normen de de facto standaard, misschien bestaat er voor jullie ook zoiets. Indien niet, kun je het best aan je paperbegeleider vragen...

Reageer