[wiskunde] stelsel differentiaalvergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 394

[wiskunde] stelsel differentiaalvergelijkingen

Beschouw het stelsel:

x'=y

y'=x²-2ax-y

met x en y in functie van t en a strikt positief. De kritieke punten zijn (0,0),(2a,0). Ik moet de aard van de kritieke punten bespreken. Beschouw eerst (0,0), de jacobiaan horende hierbij is de matrix op eerste rij: 0 en 1, op de 2de rij -2a en -1.

De karakteristieke vergelijking is dan L²+L+2a, maar om de eigenwaarden dan te vinden moet ik toch een gevalsonderscheid maken met a =< 1/4 en de rest, wright ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] stelsel differentiaalvergelijkingen

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 394

Re: [wiskunde] stelsel differentiaalvergelijkingen

TD schreef: Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
Mijn excuses!, normaalgezien doe ik dat altijd, maar het was lang geleden dat ik hier iets postte.

Reageer