[natuurkunde] zonnecel vermogen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[natuurkunde] zonnecel vermogen

Hallo,

ik doe mijn pws over zonne-energie. maar ik heb een klein probleempje.

kan iemand mij hiermee helpen?

Wat het probleem is, is dat ik een electromotor met een schakelaar aan de zonnecel heb gekoppeld. Maar nu wil ik het ingangs vermogen van de electromotor bepalen en het nuttige vermogen. Kan iemand mij hiermee helpen? Je vind bij deze post ook nog een bijlage van mijn schakeling!

Alvast bedankt.
voor_pwss.JPG
voor_pwss.JPG (5.45 KiB) 329 keer bekeken
groeten,

S. Bokma

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] zonnecel vermogen

wil ik het ingangs vermogen van de electromotor bepalen
waarom het ingangsvermogen van de motor, en niet het uitgangsvermogen van de cel? Is er een verschil?
en het nuttige vermogen.
van wat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde] zonnecel vermogen

Heeft de cel een inwendige weerstand en is dan de klemspanning < bronspanning?

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] zonnecel vermogen

Heeft de cel een inwendige weerstand en is dan de klemspanning < bronspanning?


de cel heeft geen inwendige weerstand. die heb ik al zelf moeten berekenen en dat was 1522 ohm. de bonspanning verschild, maar als de volle zon op de cel schijnt kan er een spanning van 24volt worden berijkt.

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] zonnecel vermogen

Jan van de Velde schreef:waarom het ingangsvermogen van de motor, en niet het uitgangsvermogen van de cel? Is er een verschil?

van wat?
ik wil het ingangs vermogen van de motor weten om te kijken wat de motor omzet. en dan kunnen we bekijken wat hoeveel inwendinge weerstand van het electromotortje is.

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] zonnecel vermogen

ik wil het ingangs vermogen van de motor weten om te kijken wat de motor omzet. en dan kunnen we bekijken wat hoeveel inwendinge weerstand van het electromotortje is.
Wel raar dat je een motor gaat onderzoeken terwijl je werk over zonnecellen gaat ...

maar dus:

vermogen in de motor= RI² en kan je dus meten met een voltmeter en amperemeter of in 1 keer met een wattmeter (voltmeter en amperemeter in 1)

het vermogen die je eruit haalt is al wat moeilijker. het vermogen = koppel . hoeksnelheid

Je kan dus een gekend lastkoppel aansluiten op je motor, en dan meten hoeveel toeren per minuut hij maakt.
inwendinge weerstand van het electromotortje.
De weerstand die jij bedoelt is een combinatie van elektrische weerstand, dus door een weerstand R. En door een verlieskoppel.

Door de metingen uit te voeren die ik hierboven beschreef, kan je die twee niet van elkaar onderscheiden. Wel kan je het rendement van je motor bepalen; rendement= vermogen_uit / vermogen_in

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] zonnecel vermogen

de cel heeft geen inwendige weerstand.
Dat kan niet, en dat blijkt wel:
die heb ik al zelf moeten berekenen en dat was 1522 ohm.

de bronspanning verschilt,
Dat is niet typisch voor een PV cel, die juist een (bron)spanning geeft die vrijwel onafhankelijk is van de stralingsintensiteit.
maar als de volle zon op de cel schijnt kan er een spanning van 24 volt worden bereikt.
Met 24 V heb je overigens geen cel, maar een paneel met (waarschijnlijk) 20 cellen in serie.

Als je andere spanningen gemeten hebt is dat dus hoogstwaarschijnlijk grotendeels een klemspanningsprobleem.

Klemspanning is nou juist heel afhankelijk van de belasting van de kring waarin de spanningsbron zit. Als je je paneel inschakelt in een kring met een weerstand van 1 ohm zal het nuttige vermogen van je cel zeer gering zijn: het grootste deel komt vrij als warmte in de inwendige weerstand van je cel. Schakel je je paneel in een kring met zeer hoge weerstand, dan is wéér het nuttige vermogen dat je cel levert zeer klein, simpelweg omdat de stroomsterkte zeer klein zal zijn.

Door juist een motor te nemen, waarvan de "weerstand" sterk varieert met de belasting van de motor (het werk dat je de motor laat doen), maak je het jezelf wel bijzonder moeilijk. Bij elke motorbelasting krijg je weer een ander nuttig vermogen van je cel, plus nog eens een ander motorrendement. Die beïnvloeden elkaar dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer