[scheikunde] fosfaatvermelding in additieven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] fosfaatvermelding in additieven

Ik had een vraagje over fosfaten die in voeding worden toegepast. Fosfaat is voeding heeft een groot aantal functies en is in principe onmisbaar. De fosfaten waarover ik het in dit geval heb zijn de fosfaten die vallen onder de nummers :E450, E451 en E452. Op declaraties van deze additieven staat behalve de pH waarde in een 1%-ige oplossing ook de P2O5 waarde. Deze ligt in de meeste gevallen die ik heb gezien ongeveer tussen de 50 en 60%. Mijn vraag is nu: waarom staat die waarde vermeld? ik bedoel specifiek P2O5,... wat is daar zo bijzonder/belangrijk aan?

om even door te gaan op dit onderwerp:

E450 zijn difosfaten (pyrofosfaat)

E451 zijn trifosfaten (tripolyfosfaat)

E452 zijn polyfosfaten (hexametafosfaat)

P2O5 is overduidelijk een difosfaat. In de gevallen waarmee ik te maken heb zijn er mengsels van de bovengenoemde E-nummers. Dat een declaratie vermeldt dat bijvoorbeeld de p2o5 waarde dan 50% is komt er voor mij op neer dat het mengsel voor de helft uit difosfaat bestaat. klopt dit of denk ik nu verkeerd?

Want een andere stof, die alleen E450 bevat, heeft ook een p2o5 waarde van ongeveer 50%. hoe zit dit precies?

het zijn een aantal vragen, ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat iemand kan helpen. alvast bedankt.

Sjaak Trekhaak

Reageer