[chemie]elektrolyt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

[chemie]elektrolyt

Ik heb al een tijdje zitten "googlele" wat nou precies de functie is van elektrolyt in een electrocheminsche cel

Als je een electrochemische cel hebt, heeft het elektrolyt een aantal functies:

1: Zorgen dat het evenwicht gehandhaaftd blijft, qua lading. Hier bedoel ik me dat de als de e- steeds van de minpool naar de pluspool gaan, je op het laast en te groot verschil krijgt. De ionen compenseren de lading.

2:Zorgen voor de lading transport

3:zorgen dat de stroom kring gesloten is

Punt 2 en 3 begrijp ik niet? kan iemand mij opweg helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [chemie]elektrolyt

Hier bedoel ik mee dat de als de e- steeds van de minpool naar de pluspool gaan, je op het laast en te groot verschil krijgt. De ionen compenseren de lading.
Hiermee heb je zojuist de functies 2 en 3 beschreven
2:Zorgen voor de lading transport

3:zorgen dat de stroom kring gesloten is
Aan de minpool van de batterij komen elektronen vrij, die in het zichtbare deel van de stroomkring verdwijnen. Aan de elektrode die aan die minpool hangt moeten in ruil daarvoor dus wel positieve ionen ontstaan (of negatieve verdwijnen)

Zoals je zelf al zegt, een ophoping zou de batterij stilleggen. Die positieve ionen moeten dus daar weg (of de negatieve erheen) Da's functie 2.

Ladingtransport tussen de twee elektroden betekent dan verder automatisch dat er een stroom loopt tussen de twee elektroden BINNEN de batterij: Omdat die twee elektroden ook BUITEN de batterij verbonden zijn, is de stroomkring dus gesloten.

Eigenlijk zijn die drie functies dus drie verschillende manieren om naar dezelfde functie te kijken volgens mij.

(of vindt iemand dat te simpel beschouwd? :D )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer