[wiskunde] Impliciet differentieren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[wiskunde] Impliciet differentieren

Hallo,

Ik heb een vraag mbt impliciet differentiëren. Ik vraag me af wanneer je wel of niet de kettingregel moet gebruiken bij impliciet differentieren, en dan alleen bij de afgeleide van het deel waar y in voorkomt. Bij onderstaande functies is het de bedoeling dat \(y'\) gevonden wordt. Ik ga alleen niet vereenvoudigen en \(y'\) alleen zien te krijgen bij onderstaande voorbeelden.

Voorbeeld:
\(x^3 + y^3 = 6xy\)
De afgeleide wordt dan:
\(3x^2 + 3y^2 * y' = 6xy' + 6y\)


Links van de = gebruik je dus de kettingregel voor \(y^3\) en rechts van de = alleen de productregel

Dan de volgende som:
\(x^3 + (x^2)y + 4y^2\)
Bij \(4y^2\) gebruik ik weer de kettingregel, dat wordt dus: \(8y * y'\), weer de kettingregel. Bij \((x^2)y\) moet ik weer alleen de productregel gebruiken.

Dan:
\(4\cos(x) \sin(y)=1\)
Gevalletje productregel dus:

\(4\cos(x) * \cos(y) * y' + \sin(y) * 4*(-\sin(x) = 0\)

Maar binnen de productregel weer de kettingregel bij de afgeleide van \(\sin(y)\).

Bij 3 functies dus 3 keer een veschillende oplosmethode, ik raak er niet wijs uit wat de voorwaarden zijn voor bijv. alleen kettingregel, of ketting en product enz, met betrekking tot \(y'\).

Alvast bedankt,

Emiel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [wiskunde] Impliciet differentieren

Dag Emiell, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: [wiskunde] Impliciet differentieren

Ik zie nochtans 3 keer dezelfde oplossingsmethode....

Stel je impliciet gedefinieerde functie is F(x,y) = 0, en behandel die functie als een functie van 2 veranderlijken, waarbij y een functie is van x...?

Afleiden naar x geeft dan:
\( \frac{dF(x,y)}{dx} = \frac{\partial{F(x,y)}}{\partial{x}} + \frac{\partial{F(x,y)}}{\partial{y}}\frac{dy}{dx} \)
In het eerste geval geeft dit:
\( \frac{\partial{F(x,y)}}{\partial{x}} = 3x^2 \)
in het linkerlid en
\( 6y \)
in het rechterlid
\( \frac{\partial{F(x,y)}}{\partial{y}}\frac{dy}{dx} = 3y^2\frac{dy}{dx} \)
in het linkerlid en
\( 6x\frac{dy}{dx} \)
in het rechterlid

zelfde voor de andere twee functies

Berichten: 11

Re: [wiskunde] Impliciet differentieren

Hm, die notatie is deels nieuw voor me, sowieso bij impliciet differentiëren.. Ik ga eens even kijken wat ik daar van kan maken als ik dat toepas op de bovenstaande functies.. Bedankt!

Reageer