[natuurkunde, thermodynamica] kringprocessen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[natuurkunde, thermodynamica] kringprocessen

Voor een opdracht van school heb ik diverse kringprocessen onderzocht, alleen op dit moment zit ik met de vraag wat het verschil is tussen een Positief en een Negatief kringproces en wat de preciese definitie van deze begrippen is.

Mijn eerste redenatie was dat het in de formule Q=U-deltaW bij een negatief kringproces gewoon een wisseling van + naar - was voor Q en W alleen dit bleek algauw niet helemaal te kloppen.

Verder dacht ik dat in een P,V diagram een kringproces negatief was als het proces de andere kant oploopt bijvoorbeeld bij een stirling proces, twee isothermen en twee isochoren dat bij een negatief kringproces het proces dus omgekeerd verloopt van punt a(het begin , tussen isochoor en isotherm in) naar punt d(het eindpunt tevens tussen isochoor en isotherm). Maar ook dit bleek niet helemaal te kloppen.

Dus mijn vraag is wat is het verschil tussen een negatief en positief kringproces, en wat betekent dit voor bijvoorbeeld de formule Q=U-deltaW

Mvg, Physicdude

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde, thermodynamica] kringprocessen

Als 'je in een p-V-diagram met de klok meedraait', heb je per definitie een positief kringproces.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde, thermodynamica] kringprocessen

Positief: het systeem verricht arbeid op iets in zijn omgeving. De energie vh systeem neemt af. De energie vd omgeving neemt toe.

Negatief: iets in zijn omgeving verricht arbeid op het systeem.De energie vh systeem neemt toe. De energie vd omgeving neemt af.

Berichten: 45

Re: [natuurkunde, thermodynamica] kringprocessen

Een positief kringproces is typisch voor motoren, bijvoorbeeld voor een benzinemotor of een dieselmotor.

Een negatief kringproces is typisch voor compresooren, koelinstallaties en warmtepompen.

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde, thermodynamica] kringprocessen

Als 'je in een p-V-diagram met de klok meedraait', heb je per definitie een positief kringproces.
Ik neem aan dat dat afhangt van je eigen keuze (of de keuze van het boek) vanwege dit:
thermo1945 schreef:Positief: het systeem verricht arbeid op iets in zijn omgeving. De energie vh systeem neemt af. De energie vd omgeving neemt toe.

Negatief: iets in zijn omgeving verricht arbeid op het systeem.De energie vh systeem neemt toe. De energie vd omgeving neemt af.
Elk thermoboek definieert dit weer anders.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 45

Re: [natuurkunde, thermodynamica] kringprocessen

De meeste boeken nemen de stoommachine-conventie. Dat wil zeggen dat de ingevoerde warmte en de uitgevoerde arbeid positief zijn en de uitgevoerde warmte en de ingevoerde arbeid negatief..

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde, thermodynamica] kringprocessen

De meeste boeken nemen de stoommachine-conventie. Dat wil zeggen dat de ingevoerde warmte en de uitgevoerde arbeid positief zijn en de uitgevoerde warmte en de ingevoerde arbeid negatief..
Zo'n soort discussie voerde ik met Jan (en anderen), uiteindelijk merkten we dat niemand iets ermee opschoot, zie ook hier.

Dus ik laat het hierbij.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 21

Re: [natuurkunde, thermodynamica] kringprocessen

Ok het is duidelijk, bedankt allemaal!

Reageer