[presentatie] grafieken in powerpoint

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

[presentatie] grafieken in powerpoint

Ik weet niet in welk forum dit topic thuishoort, dus bij voorbaat mijn excuses wanneer Huiswerk en Practica niet het juiste forum is om deze vraag te stellen. Ik wil graag een presentatie geven en om dingen duidelijk te maken, wil ik een lijn tekenen in de vorm van een Lorentziaan (of Gaussische, of delta-piek met eindige breedte o.i.d.). Hoe kan ik dit een beetje netjes doen in Powerpoint 2003? Wanneer ik met "curve" aan de slag ga, wordt het een grote braspartij. Ik probeerde laatst ook al een golfje (bijv. een sinus) te tekenen in Powerpoint, maar dit lukte me ook al niet. Zijn hier handige tools voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [presentatie] grafieken in powerpoint

Ik zou gewoon een extern plotprogramma gebruiken zoals gnuplot.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 339

Re: [presentatie] grafieken in powerpoint

Het is wellicht wat omslachtig, maar het kan natuurlijk in Excel. In de eerste kolom een aantal waardes voor de X-as, in de 2e kolom het resultaat van de formule: de Y-as.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: [presentatie] grafieken in powerpoint

Plotten in Excel is helemaal niet omslachtig, gepiept in een halve minuut, maar je kunt de lijnvorm dan niet exporteren naar Powerpoint, alleen de gehele grafiek, inclusief assen en gekleurde achtergrond en zo. Is er niet een template ppt-file waarin allerlei lijnen in de vorm van allerlei grafieken staan? Ik vind het namelijk erg vreemd dat je niet eens een golvend lijntje kan tekenen in Powerpoint.

Berichten: 339

Re: [presentatie] grafieken in powerpoint

Je kunt de achtergrond onzichtbaar maken (kleurloos), en het assenstelsel idemdito.

In de Nederlandstalig Excel:

* Grafiekgebied opmaken

Rand "geen" / Vlak "geen"

* Grafiek opties:

Rasters, legenda en X-as en Y-as uitschakelen.

Dan wordt het zichtbare deel van de grafiek (ook in excel) teruggebracht tot een lijn.

In Powerpoint kun je dan de kleuren laten overnemen uit de presentatie (met "object opmaken", lijnkleur etc).

Je kopieert dus de grafiek (inclusief (onzichtbaar) een deel van het werkblad), maar je ziet alleen de lijn.

Als je echt alleen de grafiek wilt kopieren vanuit excel, moet je de grafiek selecteren en dan de shift-toets ingedrukt houden terwijl je op "bewerken" klikt. Dan krijg je als optie: "afbeelding kopieren". (Waarom microsoft deze opties zo verstopt is mij een raadsel).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: [presentatie] grafieken in powerpoint

Ik heb nu je laatste hint toegepast, maar dan in Origin i.p.v. in Excel, en als je hem kopieert, plakt in Powerpoint, opslaat als Windows metafile en vervolgens importeert, kun je er inderdaad iets mee (zoals roteren en schalen). Toch is het nog niet helemaal ideaal, want als je de grafiek schaalt, verandert de dikte van de lijn. Vooral als je hem maar in één richting schaalt is dit irritant, omdat de dikte dan niet constant is, maar afhankelijk van de richtingscoëfficiënt van de grafiek. Ach ja, ik zal er wel mee moeten leven. Bedankt voor je hulp in ieder geval!

Reageer