Borstgroei

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Borstgroei

Hallo,

Ik vroeg me laatst af: welk(e) hormo(o)n(en) zijn er precies verantwoordelijk voor het starten van de borstgroei bij meisjes? Want ik dacht altijd dat het kwam doordat het meisje voor het eerst ging menstrueren, en dat door een hormoon als LH de borstgroei in gang werd gezet.

Hoe zit dit nu precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Borstgroei

Als zoekwoord oestrogenen vind je wel wat op google.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Borstgroei

Inderdaad, de oestrogenen en dan met name estradiol.

In het kort:

FSH > follikel rijpt* > inhibine > FSH daalt

*follikel rijpt > estradiol stijgt (over drempelwaarde > LH piek > ovulatie#)

(#ovulatie > corpus luteum > estradiol + progesteron)

Waarbij LH de thecacellen stimuleert om cholesterol om te zetten in androsteendion en FSH de granulosacellen stimuleert

androsteendion om te zetten in oestrogenen. Beide cellen bevinden zich in het follikel. Om dus oestrogenen (estradiol) te krijgen

is een goede afstelling tussen LH en FSH noodzakelijk. Deze toename in FSH en LH begint in de puberteit waarop meisjes hun borsten gaan ontwikkelen. Dit heeft weer te maken met GNRH-afgifte van de hypothalamus; op ongeveer 8-jarige leeftijd krijgen meisjes namelijk onder invloed van GNRH nachtelijke LH-pulsen die zich uitbreiden tot een globale stijging van het LH waarop kort daarna ook het FSH stijgt. Dit leidt dan geleidelijk tot stimulering van ovariumfunctie en oestrogeensynthese.

Let wel, tijdens de eerste jaren treden er vooral periodes op van langdurige follikelrijping (en dus oestrogeenproductie) zonder dat er sprake is van een ovulatie. De eerste menstruatie (menarche) moet dus beschouwd worden als een doorbraakbloeding en niet zozeer als een menstruatie volgend op een ovulatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer