Welke studierichting

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 95

Welke studierichting

Hey!

Sinds kleins af aan heeft wetenschap mij altijd gefascineerd. Ik vond het zeer interessant om dinges ineen te knutselen en uiteindelijk naar het eindresultaat te kijken. Naar wetenschappelijke programmas kijken vond ik ook heel erg leerrijk, zoals brainiacs/discovery/NatGeo etc (Dit is niet wetenschappelijk maar naar macgyver keek ik ook graag :D )

Nu, het is niet dat ik me wil leiden door de tv, maar door pure interesses. Ik ben graag een avonturier en zoek een opleiding die het best bij mijn interesses past. Ik was aan het twijfelen tussen Fysica (universitair), Chemie (Hogeschool, of elektromechanica (hogeschool). Ik weet niet welke richting het best aan mijn eisen en tegelijk aan mijn capaciteiten zal voldoen.

Fysica leek mij het meest geschikst. Ik heb ook vernomen dat het één van de moeilijkste richtingen is. Kunnen jullie mij hierover wat meer informatie geven of Fysica wel de juiste richting is voor mij.

:P wetenschapsforum :P

Alle hulp is Dankbaar!!!
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Welke studierichting

Dit is meer iets voor het WSF Café - verplaatst :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.502

Re: Welke studierichting

Industrieel ontwerper zou wat kunnen zijn,je hebt je genoemde vakgebieden dan ook nodig en je kunt in diverse takken van industrie terecht.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welke studierichting

Hey, allereerst, ik weet niet van waar je bent, maar ik studeer momenteel in Leuven en doe mijn 1ste jaar wiskunde (loopt zeer synchroon met Fysica 1ste jaar, 8 vd 11 vakken hebben we samen :D ).

Ik ben natuurlijk vooringenomen doordat ik zelf "in de richting" zit, maar ik moet zeggen, het is een echte aanrader ALS je niet alles praktisch wilt zien. Een universitaire opleiding (en zeker een wetenschapsrichting) zoekt achter hoe je tot die of die formule bent gekomen...Burgie daarentegen zal formules weer wel "wat blinder" (oppassen wat ik zeg :P ) gebruiken...In je 1ste jaar fysica zal je ook nog heel wat wiskunde (en zelfs informatica in je pakket hebben zitten. Maar met de minoren vanaf je 2de jaar personaliseer je zoals je zelf graag wilt ;)

Ik kan hier nog een hoop zitten verkondigen, maar wsl is het makkelijker als je met specifiekere vragen zit :P
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 771

Re: Welke studierichting

Allereerst:

Woon je in belgie of nederland?

Wat heb je in het secundair gedaan?

Ik denk dat het inderdaad de moeite is om een ingenieursrichting te bekijken, zeker vanwege je interesse voor meerdere takken van de wetenschap (chemie, fysica,elektromechanica)

Ik weet je niveau niet, maar je kan dan nog altijd kiezen tussen burgerlijk of industrieel ingenieur

Ik ben het echter niet eens met Drieske: Ingenieur (dan heb ik het over burgerlijk) is vaak wel degelijk theoretisch, en de nodige theorie wordt ook gezien, maar niet zo uitgebreid dan in een specifieke richting zoals fysica

Het wordt vaak genoeg gezegd maar dit is niet bepaald de gemakkelijkste richting (wat zeker niet betekent dat je het niet kan proberen)

Industrieel ingenieur is dan weer meer praktijk

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welke studierichting

Ik ben het echter niet eens met Drieske: Ingenieur (dan heb ik het over burgerlijk) is vaak wel degelijk theoretisch, en de nodige theorie wordt ook gezien, maar niet zo uitgebreid dan in een specifieke richting zoals fysica
Ik heb ook nooit beweerd: niet theoretisch :P Ik bedoelde enkel: bij Fysica is een telmachientje overbodig geworden...En als je er al één nodig hebt, is een doodgewoon RM voor machten en wortels (evt sin en cos) meer als gevorderd genoeg. Ik wou zeker Burgerlijk niet afbreken of afdoen als richting waar je niet moet nadenken :D Vandaar de "oppassen wat ik zeg" :P
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 771

Re: Welke studierichting

Ik heb ook nooit beweerd: niet theoretisch ;) Ik bedoelde enkel: bij Fysica is een telmachientje overbodig geworden...En als je er al één nodig hebt, is een doodgewoon RM voor machten en wortels (evt sin en cos) meer als gevorderd genoeg. Ik wou zeker Burgerlijk niet afbreken of afdoen als richting waar je niet moet nadenken :D Vandaar de "oppassen wat ik zeg" :P
Voor zover ik weet is er geen enkele universitaire richting waar je grafisch rekenmachines mag gebruiken :P

meestal mag ik ook geen rekenmachines gebruiken, maar goed...

Maar burgerlijk ingenieur is meer praktijk gericht naar het uitgangspunt toe

Je ziet sneller waarvoor je de leerstof kan gebruiken in de praktijk, en de praktijk is belangrijker dan de theorie (vaak)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welke studierichting

Tommeke14 schreef:Voor zover ik weet is er geen enkele universitaire richting waar je grafisch rekenmachines mag gebruiken :D

meestal mag ik ook geen rekenmachines gebruiken, maar goed...
Ow, okee, dan heb ik alvast minder gezegd ;) Het verkeerde stond mij voor blijkbaar...
Maar burgerlijk ingenieur is meer praktijk gericht naar het uitgangspunt toe

Je ziet sneller waarvoor je de leerstof kan gebruiken in de praktijk, en de praktijk is belangrijker dan de theorie (vaak)
Ben ik het niet echt mee eens. Praktijk is misschien wel hetgeen iedereen ziet, maar waar stond de fysica nu als niemand de theorie had bedacht? :P Mar bon, hier kunnen we nog wel even over doorgaan, maar ik hou mij in :P
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 95

Re: Welke studierichting

Hey, allereerst, ik weet niet van waar je bent, maar ik studeer momenteel in Leuven en doe mijn 1ste jaar wiskunde (loopt zeer synchroon met Fysica 1ste jaar, 8 vd 11 vakken hebben we samen :D ).


Ik woon ook in België en ik studeer in Universiteit van Antwerpen. ik studeer momenteel Toegepaste Economische Wetenschappen maar het blijkt toch niet aan mijn interesses te voldoen.
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Berichten: 95

Re: Welke studierichting

Tommeke14 schreef:Allereerst:

Woon je in belgie of nederland?

Wat heb je in het secundair gedaan?

Ik denk dat het inderdaad de moeite is om een ingenieursrichting te bekijken, zeker vanwege je interesse voor meerdere takken van de wetenschap (chemie, fysica,elektromechanica)

Ik weet je niveau niet, maar je kan dan nog altijd kiezen tussen burgerlijk of industrieel ingenieur

Ik ben het echter niet eens met Drieske: Ingenieur (dan heb ik het over burgerlijk) is vaak wel degelijk theoretisch, en de nodige theorie wordt ook gezien, maar niet zo uitgebreid dan in een specifieke richting zoals fysica

Het wordt vaak genoeg gezegd maar dit is niet bepaald de gemakkelijkste richting (wat zeker niet betekent dat je het niet kan proberen)

Industrieel ingenieur is dan weer meer praktijk
Tijdens mijn secundair onderwijs heb ik totaal iets anders gedaan, toen deed ik de richting "Handel". Toen bleek dat ik meer wetenschappelijk gericht was en minder economisch. Wat ik wil bereiken met een opleiding is niet de theorie en formules te weten om te weten, maar juist genoeg te weten om iets te bouwen of zelf te maken. Ik heb ook een wat lage niveau wiskunde en andere wetenschappelijke vakken zoals chemie etc, maar ik wil daar wel voor graag achter werken.

Zou industrieel ingenier de juiste richting voor me zijn? zou je ook vertellen waarom aub.

mvg
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Berichten: 771

Re: Welke studierichting

mja met die vooropleiding lijkt industrieel me het beste (hoewel ik zelf wel nog zou verderkijken, want ik ken niet elke opleiding :D )

het is een heel praktische opleiding naar het schijnt, met veel praktijk

Normaal gezien wordt er aandacht besteedt aan verschillende disciplines, maar dat hangt van hogeschool tot hogeschool af volgens mij.

Het is zo dat bij de meeste hogescholen normaal gezien brugcursussen worden georganiseerd, om zo de dingen uit het secundair op te frissen

Het is echter een richting waar wiskunde toch wel tamelijk belangrijk is, maar als je ervoor wilt werken om eventuele achterstand in te halen, lijkt het mij zoiezo haalbaar.

Maar ik moet zeggen niet zo heel veel af te weten van industrieel ingenieur, ik doe namelijk zelf burgerlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welke studierichting

Ik ken een paar mensen die industrieel studeren en het is een richting die alvast in de richting ligt van wat je interesse meedraagt. Zo maken ze nu bijv in het 2de jaar (weliswaar groupT, Leuven maw) een autootje dat met een computergestuurd rijdt :P Vind ik persoonlijk wel chic :D

En natuurlijk met groupT heb je ook nog eens het "wereldberoemde" SolarTeam, wat ook zeer chic is...In het 3de (of laatste, kweet het niet zeker) hebben ze ook een reis naar China met bezoeken aan allerlei bedrijven in de industrie.

Nu, niet verkeerd bedoeld, maar met jouw vooropleiding zal het zeeeer hard knokken worden; maar het is zeker haalbaar mits voldoende inzet :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 17

Re: Welke studierichting

ik doe industriële wetenschappen Elektromechanica en met jouw vooropleiding zal het idd niet gemakkelijk worden, maar als je bereid bent er wat voor te werken is het zeker doenbaar

aan de hand van je uitleg zou ik ook eerder denken dat je praktijkgericht bent dus dat je wrs industrieel over burgie verkiest

dus als wetenschap, met de theorie en de praktijk ervan je interesseert is dit zeker aan te raden zolang je bereid bent je mouwen op te stropen
Wat wil bijna iedereen worden, maar niemand zijn?

Reageer