[wiskunde] stelsel oplossen met matrix

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[wiskunde] stelsel oplossen met matrix

Hallo,

Ik zit wat in de problemen bij het oplossen van een stelsel. Het zijn 5 variabelen met 5 vgl.

in matrixvorm:

x = C*x met x = een 5 * 1 vector met de variabelen in die ik wil berekenen en C een 5 * 5 matrix met de juiste coëfficiënten.

Nu wil ik berekenen wat x is. Ik zie dat x een eigenvector is van C bij eigenwaarde 1 maar ik weet niet hoe ik x kan vinden. Ik bereken de nulruimte van de matrix C-Lambda*I met Lambda = 1. Dit lukt me niet. Als ik deze matrix rijreduceer is hij van volle rang... Ik heb het verschillende keren nagerekend en dit neemt nogal tijd in beslag en is dus erg frustrerend. Als ik maple het laat uitrekenen geeft hij de oplossingen, maar dan dubbel. éxtra frustratie dus.

Hoe bereken ik de vector x? Het gaat hier over kansen en deze zijn nooit groter dan 1. Aangezien ik in deze eigenvector toch een waarde 1 krijg want er zou één vrije variabele moeten zijn kan dit toch niet?

Alle elementen van x samen geven 1, misschien is dit een extra vgl die nodig is om het stelsel op te lossen?

Kan iemand me op weg helpen? Kan ik dit anders doen?

groeten

Berichten: 45

Re: [wiskunde] stelsel oplossen met matrix

Kun je eens de betreffende matrices posten?

Berichten: 220

Re: [wiskunde] stelsel oplossen met matrix

Dit is C: maar ik weel niet hoe ik deze latex code zichtbaar maak.
\( \left[ \begin {array}{ccccc} -1&1&0&0& 0.8\\\noalign{\medskip}0&-1& 0.8&0&0\\\noalign{\medskip} 0.8&0&-1&0& 0.2\\\noalign{\medskip}0&0&

0.2&-1&0\\\noalign{\medskip} 0.2&0&0&1&-1\end {array} \right] [\tex]

niet dan:

C = [0,1,0,0,0.8]

[0,-1,0.8,0,0]

[0.8,0,-1,0,0.2]

[0,0,0.2,-1,0]

[0.2,0,0,1,-1]\)

Berichten: 45

Re: [wiskunde] stelsel oplossen met matrix

Ok, blijkbaar heb ik dus de verkeerde matrix.. Eventjes opnieuw beginnen dan..

Berichten: 220

Re: [wiskunde] stelsel oplossen met matrix

\(\left[\begin{array}{ccccc} 0 & 1 & 0 & 0 & 0.8\\\noalign{\medskip}0 & 0 & 0.8 & 0 & 0\\\noalign{\medskip} 0.8 & 0 & 0 & 0 & 0.2\\\noalign{\medskip}0 & 0 & 0.2 & 0 & 0\\\noalign{\medskip} 0.2 & 0 & 0 & 1 & 0\end{array}\right]\)


Dit is de matrix C, de matrix die ik je boven gaf is C fout. Sorry. Ik ben er echt een zootje van aan het maken. De matrix hier is de matrix van x = C*x

Berichten: 45

Re: [wiskunde] stelsel oplossen met matrix

Ik heb nu geen tijd meer om het nog verder uit te werken, maar ik kan je wel vertellen dat je zeker nog een bijkomende vergelijking nodig hebt.. Dus reduceer deze matrix en leid er nieuwe vergelijkingen uit af.. Voeg dan de nieuwe vergelijking toe en los dan op..

Berichten: 220

Re: [wiskunde] stelsel oplossen met matrix

misschien is de extra vgl dat de som van de kansen = 1. maar ik weet niet hoe ik dit moet implementeren. Ik blijf proberen..

Berichten: 220

Re: [wiskunde] stelsel oplossen met matrix

Na wat goochelen met de vergelijkingen kon ik een 3*3 stelsel maken. Hieruit haalde ik 2 variabelen in functie van de derde en die combineerde ik met het feit dat alle kansen samen 1 geven totdat ik dus uiteindelijk de juiste uitkomsten bekwam.

Bedankt voor die goede suggestie! Sorry dat ik je de foute matrix gaf!

groeten

Reageer