[elektronica] diffusie- en junctiecapaciteit van een diode

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 41

[elektronica] diffusie- en junctiecapaciteit van een diode

Hallo,

Ik heb binnen enkele dagen een examen van analoge elektronica en ik ben nu het hoofdstuk over diodes aan het bestuderen.

We hebben hier gezien dat een diode een diffusiecapaciteit bezit (= dit is de capaciteit gevormd door de vrije ladingsdragers die deelnemen aan het transport) Een toename van de spanning levert meer stroom en als gevolg daarvan ook meer ladingsdragers in de ruimteladingslaag die deelnemen aan het transport en C=ΔQ/ΔV

De Junctiecapaciteit van een diode wordt bepaald door de uitbreiding van de ruimteladingslaag, een spanningsverandering geeft een verandering van de lengte van de ruimteladingslaag en dus een ladingsverandering op de rand van deze laag en C=ΔQ/ΔV

Verder heb ik nog als formules:

-> Junctiecapaciteit C=Cj0*(1-V/Vj)^(-1/n)

-> Diffusiecapaciteit C=Cd0*(e^(V/Vt)-1)

Nu is mijn vraag eigenlijk: Wanneer de spanning stijgt dan stijgt de diffusiecapaciteit van de diode ook, maar wat doet de junctiecapaciteit? daalt deze of stijgt deze?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektronica] diffusie- en junctiecapaciteit van een diode

Een beetje een late reactie.

De junctiecapaciteit wordt bepaald door de dikte van de depletie laag. Deze relatie is omgekeerd evenredig.

In voorwaarts wordt de laag dunner en dus de capaciteit hoger.

In sper wordt de laag dikker en dus de capaciteit lager.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer