[scheikunde] houdbaarheid bovine serum albumine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 16

[scheikunde] houdbaarheid bovine serum albumine

Bij een practica waarbij ik m.b.v. de Ponceau-S methode het eiwitgehalte in voedingsmiddelen moet bepalen wordt gevraagd: Waarom is de stockoplossing BSA (100,00 g/L) na ontdooien maar een week houdbaar?

Wat ik weet is dat BSA bestaat uit een groot eiwit en dat eiwitten eigenlijk natuurlijke conserveringsmiddelen zijn. Ook heb ik gevonden dat de temperatuur een factor is die de houdbaarheid van een eiwit gaan veranderen. Immers, als een ei wordt opgekookt zullen de aminozuren in de eiwitten van een losse structuur veranderen naar een vaste structuur en wordt het conserverende eigenschap van de eiwitten teniet gedaan, waardoor dus ook de houdbaarheid minder wordt.

Echter, het gaat hier om ingevroren BSA wat ontdooit wordt en niet wordt opgekookt. Deze blijft dus op kamertemperatuur.

Wat ik ook weet is dat BSA een eiwit is dat redelijk makkelijk oplosbaar is in water. Zou het kunnen zijn dat de vorming van waterstofbruggen het eiwit zo beïnvloed dat deze het conserverende eigenschap verliest?

Alvast erg bedankt voor de hulp.
Righteous judgement is passed on those who commit crimes against justice in full conscience.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] houdbaarheid bovine serum albumine

Zolang je er geen conserveringsmiddel bij doet (natriumazide bijvoorbeeld, pas op: ZEER toxisch), kan een eiwit een voedingsbron zijn voor micro organismen. Ik kan me dus voorstellen dat als er niet steriel mee wordt gewerkt, een ontdooid en aangebroken aliquot weggegooid moet worden na verloop van tijd.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 339

Re: [scheikunde] houdbaarheid bovine serum albumine

Dat denk ik ook. In engelse wikipedia staat bij BSA
"It is also used as a nutrient in cell and microbial culture"
Nu hebben bacterieen wel een waterige omgeving nodig, terwijl de stock-oplossing wrs. weinig water bevat. Maar omdat het zo'n groot eiwit is, vermoed ik dat het ook spontaan water zal aantrekken, al was het maar condenswater bij het ontdooien. Tezamen een goede voedingsbodem voor bacterien en schimmels.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: [scheikunde] houdbaarheid bovine serum albumine

Hé daar had ik nog niet aangedacht :D Hartelijk bedankt :P
Righteous judgement is passed on those who commit crimes against justice in full conscience.

Reageer